Het gebruik van XR in het onderwijs in beeld
Onlangs bracht SURF een rapport uit over XR-toepassingen in het onderwijs in Nederland. Het gebruik van XR (eXtended Reality) in het onderwijs is de afgelopen jaren sterk toegenomen.
De verschillende XR-technologieën zoals Augemented Reality (AR), Mixed Reality (MR) en Virtual Reality (VR) kunnen een hele goede manier zijn om bijzondere leerervaringen voor studenten te creëeren en toegang te geven tot omgevingen die in het echte leven moeilijk of niet toegankelijk zijn.
XR bij de RUG
De XR-uitgave van SURF besteedt ruime aandacht aan de XR-projecten bij de RUG die door het CIT worden uitgevoerd, zoals de Virtuele Kleuterklas. Studenten van de Academische Pabo kunnen hiermee verschillende strategieën uitproberen om orde te houden in de klas.
Ook aan bod komt PleitVRij, de app waarmee rechtenstudenten kunnen oefenen met pleiten in een virtuele rechtszaal.
Levensvatbaar
Teamlead Visualisatie van het CIT Gert-Jan Verheij komt aan het woord over de verschillende XR-projecten van het CIT. Zijn credo: "XR moet je alleen inzetten als je er iets mee kunt wat anders niet kan. Alleen dan is het levensvatbaar. Doe het niet omdat je XR alleen maar leuk en nieuw vindt"

Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:18 |
Meer nieuws
-
06 juni 2025
India-Nederland Hydrogen Valley Fellowship-programma aangekondigd
Ter gelegenheid van Wereldmilieudag op 5 juni 2025 maakten het Indiase ministerie van Wetenschap en Technologie en de RUG gisteren de start bekend van een partnerschap voor het Hydrogen Valley Fellowship-programma. Dit programma biedt getalenteerde...
-
24 maart 2025
RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst
De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...
-
05 maart 2025
Vrouwen in de wetenschap
De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.