Part of University of Groningen
Science LinXScience Linx News

Nieuwsoverzicht 2019

Hier vind je het Science LinX nieuws van het jaar 2018.

December

November

Oktober

September

At the edge of chaos, powerful new electronics could be created
Wanneer:03 september 2019

A phenomenon that is well known from chaos theory was observed in a material for the first time ever, by scientists from the University of Groningen. This ‘spatial chaos’ in a material was first predicted in 1985 and could be used in applications such as adaptable neuromorphic electronics.

De Science LinX Nieuwsbrief voor september 2019
Wanneer:03 september 2019

De Science LinX Nieuwsbrief voor september 2019

Augustus

‘Maagzuurremmer’ helpt tuberculosebacterie overleven
Wanneer:19 augustus 2019

RUG-onderzoekers hebben, samen met een internationaal team van collega’s, een belangrijk mechanisme ontdekt wat voorkomt dat het afweersysteem de bacterie kan doden: die produceert een soort maagzuurremmer, wat de afweercellen indigestie geeft.

Herstel vogelstand Nieuw Zeeland duurt minstens 50 miljoen jaar
Wanneer:05 augustus 2019

De komst van mensen naar Nieuw Zeeland, zo’n 700 jaar geleden, zorgde voor een grote uitstervingsgolf onder de vogels. Onderzoekers van de RUG en de Massey University in Nieuw Zeeland hebben berekend dat er minstens 50 miljoen jaar evolutie nodig is om het verlies aan biodiversiteit te herstellen.

Juli

Wetenschappers in zaken
Wanneer:16 juli 2019

Op 24 juni verdedigde Paul Zomer zijn proefschrift aan de RUG. Zomer gebruikt de technische kennis die hij opdeed tijdens het promotieonderzoek inmiddels in het bedrijf HQ Graphene, waarvan hij samen met oprichter Niko Tombros eigenaar is.

De Science LinX Nieuwsbrief voor juli/augustus 2019
Wanneer:10 juli 2019

De Science LinX Nieuwsbrief voor juli/augustus 2019

Snelle methode voor synthese van kandidaat-geneesmiddelen
Wanneer:09 juli 2019

RUG hoogleraar Geneesmiddelenontwerp Alex Dömling heeft een methode ontwikkeld om razendsnel duizenden nieuwe moleculen te maken en hun eigenschappen te onderzoeken. Het onderzoek leverde een remmer op van fosfatase MptpB, een cruciaal enzym voor de bacterie die tuberculose veroorzaakt.

Juni

Nieuw instrument gaat Gaia missie aanvullen
Wanneer:21 juni 2019

Hoogleraar sterrenkunde Amina Helmi onderzoekt hoe de Melkweg zijn huidige vorm heeft gekregen. De Gaia-satellietmissie, waarin zij een belangrijke rol speelt, heeft al heel wat gegevens verzameld. Inmiddels is Helmi ook betrokken bij een nieuw instrument voor een telescoop op aarde, dat nog meer metingen zal opleveren.

Druppels transporteren met behulp van golvende materialen
Wanneer:14 juni 2019

Zelfreinigende oppervlakken en laboratoria op een chip worden nóg efficiënter als we in staat zijn individuele druppels op afstand te sturen. Patrick Onck, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen laat met zijn collega’s zien dat dit mogelijk is met behulp van mechanowetting.

Mei

Organisch afval verandert in groen goud
Wanneer:16 mei 2019

Pyrolyse, verhitting zonder zuurstof, is een techniek om van houtsnippers en ander organisch afval nuttige chemicaliën te maken. RUG-hoogleraar Chemische Technologie Erik Heeres werkt aan de productie van groen goud.

Zo leid je een onderzoeksteam
Wanneer:15 mei 2019

Als je een succesvolle wetenschapper wilt zijn, is het beheersen van je vakgebied pas de eerste stap. Gelukkig is er een serie boeken over die drie onderwerpen, allemaal geschreven door RUG-hoogleraar en decaan Talentontwikkeling Ritsert Jansen.

Beter zicht op nieuwe veelzijdige moleculaire schakelaar
Wanneer:08 mei 2019

Onderzoekers van het Stratingh Instituut voor Chemie aan de RUG hebben samen met collega’s van de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Twente en het Italiaanse European Laboratory for Non-Linear Spectroscopy, als eerste de structuren geïdentificeerd die een rol spelen in het schakelmechanisme van een nieuwe soort moleculaire schakelaars.

Modellen tonen ongemakkelijke waarheid van milieuvervuiling
Wanneer:02 mei 2019

In een recent artikel beschrijft Klaus Hubacek dat Chinese steden hun vervuiling exporteren naar regio´s in de buurt. In zijn werk combineert hij economie en milieuwetenschap in modellen die de gevolgen van regionaal beleid voor de rest van de wereld laten zien.

April

Darwin kan de dokter helpen
Wanneer:30 april 2019

Een evolutionair perspectief kan zorgen voor nieuwe ideeën in de klinische microbiologie. Daarom moeten artsen, bio-informatici en evolutiebiologen samenwerken, zegt een groep wetenschappers onder aanvoering van RUG microbioloog Marjon de Vos in een kort overzichtsartikel dat op 29 april is gepubliceerd in The Lancet Infectious Diseases.

Scholieren testen lesmodule in de wei
Wanneer:25 april 2019

Op 9 april gingen ruim veertig 40 leerlingen van het Leeuwarder Lyceum en RSG De Lindenborg uit Leek op bezoek bij een boer om zich te verdiepen in ‘duurzame landschappen’. In een masterclass kregen ze een eerste indruk van het onderzoeksproject waar ze de komende acht weken mee aan de slag gaan.

Hoe een linkerhand in een rechterwant past
Wanneer:25 april 2019

RUG onderzoekers laten zien dat een transporteiwit uit micro-organismen twee verschillende versies van het aminozuur aspartaat net zo gemakkelijk verwerkt. De resultaten zijn op 24 april gepubliceerd in het tijdschrift eLife.

Scholieren naar Hannover Messe
Wanneer:23 april 2019

De vijf groepen leerlingen die met hun profielwerkstuk genomineerd waren voor de Jan Kommandeurprijs mochten op 1 en 2 april mee naar de Hannover Messe Challenge.

Bacteriën te controleren met lichtgevoelige schakelaar
Wanneer:15 april 2019

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben een door licht gecontroleerde schakelaar ingebouwd in een molecuul waarmee bacteriën informatie uitwisselen.

Meteorieten en darmbacteriën winnaars FameLab 2019
Wanneer:04 april 2019

Dit jaar vond de Groningse voorronde van van de internationale wedstrijd in wetenschapscommunicatie FameLab plaats in het Universiteitsmuseum, op 28 maart. Tijdens de avond kwamen allerlei onderwerpen langs, zoals de hypothese dat wij ons in een zwart gat bevinden, of het idee dat darmbacteriën ons blij kunnen maken.

Methode voor grootschalige productie en screening van nieuwe antimicrobiële peptiden
Wanneer:02 april 2019

Moleculair biologen van de RUG hebben met collega’s uit Zwitserland en Duitsland een productielijn ontwikkeld om een groot aantal nieuwe antibiotica (lantibiotische peptiden) te maken en te testen. Een beschrijving van de methode en de eerste resultaten is gepubliceerd op 1 april in het tijdschrift Nature Chemical biology.

Maart

Jouw toekomstige baan vinden tijdens de Bèta Bedrijven Dagen
Wanneer:25 maart 2019

De 32ste editie van de Bèta Business Days vond plaats op 11 en 12 maart. Bètastudenten stroomden de MartiniPlaza binnen om zich onder te dompelen in hun toekomstige carrièremogelijkheden.

De kloof tussen maatschappij en wetenschap overbruggen
Wanneer:22 maart 2019

Het 8e lustrum van de zes RUG Wetenschapswinkels is op donderdag 21 maart groots gevierd in het Universiteitsmuseum.

Een zonnecel maken alsof je een boterham smeert
Wanneer:21 maart 2019

Een heel goed materiaal voor de productie van zonnecellen is formamidinium lood jodide, maar het is lastig om hiermee een goede, stabiele kristalstructuur te maken. RUG onderzoekers onder leiding van hoogleraar Fotofysica en Opto-elektronica Maria Antonietta Loi lijken de oplossing te hebben gevonden.

Gekooide moleculaire motoren werken samen
Wanneer:18 maart 2019

Chemici van de RUG zijn er in geslaagd om een groot aantal door licht aangedreven motoren samen te brengen in een soort kooi-achtige vaste 3D structuur, een metaal-organisch raamwerk. De ontdekking is op 18 maart gepubliceerd in het tijdschrift Nature Nanotechnology.

Subsidie voor onderzoek ziekte van Huntington
Wanneer:15 maart 2019

Vorige week werd bekend dat adjunct hoogleraar Patrick van der Wel van de RUG een subsidie van 250.000 euro heeft ontvangen van het Campagneteam Huntington, een organisatie die via crowdfunding geld ophaalt voor wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Huntington.

Hoe een enzym uit mitochondriën cellen tot zelfvernietiging aanzet
Wanneer:14 maart 2019

Met behulp van vaste stof NMR heeft RUG adjunct hoogleraar Patrick van der Wel samen met collega’s van de universiteit van Pittsburgh (VS) ontdekt hoe cytochroom c een signaal in gang zet dat cellen aanzet om zichzelf te doden.

Nieuwe, krachtige antimicrobiële verbinding ontdekt in bacterie uit oliebron
Wanneer:12 maart 2019

Microbiologen van de RUG hebben, in samenwerking met collega’s uit Litouwen, een nieuwe antimicrobieel peptide ontdekt dat stabiel is bij hoge temperaturen.

Student ontwerpt exoskelet voor verzwakte vingers
Wanneer:07 maart 2019

RUG student Biomedical Engineering Sander Hekkelman ontwierp een ‘exoskelet’ dat een vinger kan ondersteunen.

Dubbelpublicatie verklaart hoe één eiwit zowel vetten als zouten verplaatst
Wanneer:07 maart 2019

In een nieuw onderzoek, dat in twee artikelen verscheen in het tijdschrift eLife, heeft Cristina Paulino, hoofd van de afdeling cryo-EM aan de RUG, uitgezocht hoe een eiwitfamilie ionen, vetten of allebei kan transporteren.

Februari

De Science LinX Nieuwsbrief voor maart 2019
Wanneer:28 februari 2019

De Science LinX Nieuwsbrief voor maart 2019

Overdracht van spins in niet-geleidende magneet beter begrepen
Wanneer:27 februari 2019

Onderzoekers van de RUG en de universiteit van Manchester laten zien hoe je die overdracht van elektronenspins naar een niet-geleidende magneet het best kunt onderzoeken, in een artikel dat op 21 februari is gepubliceerd in het tijdschrift Applied Physics Letters.

Telescopen voor jacht op bron zwaartekrachtgolven in Groningen gebouwd
Wanneer:26 februari 2019

In de werkplaats van SRON Groningen hebben wetenschappers en technici drie telescopen in elkaar gezet die gaan zoeken naar de optische tegenhanger van de bron van zwaartekrachtgolven.

Scholieren doen zelf wetenschap
Wanneer:21 februari 2019

In september 2017 startte SUSTAIN, een door Science LinX geleid EU project waarin middelbare scholieren en hun docenten in Nederland, Spanje en Cyprus zelf onderzoek gaan doen als ‘burgerwetenschappers’. Projectleider Maaike de Heij legt uit wat er inmiddels bereikt is.

Nanoporiën maken massaspectrometer voor eiwitten mogelijk
Wanneer:19 februari 2019

RUG-onderzoekers hebben nanoporiën ontwikkeld waarmee ze direct de massa van kleine eiwitjes (peptiden) kunnen meten. Een artikel over deze ontdekking is op 19 februari jl. gepubliceerd in het tijdschrift Nature Communications.

Oproep: steun fonds voor wetenschapsmusea en science centers
Wanneer:19 februari 2019

VSC, de sectororganisatie van wetenschapsmusea en science centers waar ook Science LinX bij aangesloten is, vraagt om het instellen van een speciaal fonds of een regeling voor het financieren van goede wetenschapscommunicatie.

Hoe klaprozen de kleuren vormen die insecten en mensen verleiden
Wanneer:08 februari 2019

Of ze nu rood zijn of geel, soms zelfs wit, klaprozen hebben een heldere, intense kleur. RUG wetenschappers Casper van der Kooi en Doekele Stavenga gebruikten microscooponderzoek en een wiskundig model dat de beschrijft hoe licht zich gedraagt in de bloemblaadjes om uit te zoeken hoe de levendige kleuren tot stand komen.

Eerste metingen onthullen intrigerende eigenschappen van germaneen
Wanneer:07 februari 2019

Germaneen is een tweedimensionale vorm van germanium en lijkt op grafeen. Het is alleen niet stabiel buiten de vacuümkamers waarin het wordt gemaakt, zodat het tot nu toe niet mogelijk was de elektronische eigenschappen te meten. Nu heeft een groep wetenschappers onder leiding van RUG-hoogleraar Justin Ye een manier gevonden om een stabiele meetopstelling met germaneen te maken.

Plastic elektronica nu nog veelzijdiger
Wanneer:05 februari 2019

Het polymeer PVDF (Polyvinylideenfluoride) dat ferroelektrische eigenschappen heeft is te gebruiken om informatie op te slaan en kan als condensator energie opslaan. Onderzoekers van de RUG een blok co-polymeer gemaakt met PVDF die de eigenschappen intact laat, maar het mogelijk maakt om de eigenschappen van het materiaal af te stellen.

Theoretisch model kan moleculair mysterie mogelijk oplossen
Wanneer:05 februari 2019

Spintronica is een veelbelovend energiezuinig alternatief voor gewone microelectronica. Maar om een spinstroom op te wekken is een relatief grote magneet nodig. Een alternatieve methode gebruikt een speciaal type moleculen, maar daarbij is het de vraag of dit echt werkt. RUG promovendus Xu Yang heeft een theoretisch model ontwikkeld dat beschrijft hoe je dit kunt testen.

Januari

De Science LinX Nieuwsbrief voor februari 2019
Wanneer:31 januari 2019

De Science LinX Nieuwsbrief voor februari 2019

Groen alternatief voor PET kan nog groener
Wanneer:30 januari 2019

Een groen alternatief voor PET is PEF, gemaakt van furanen uit biomassa. Alleen, om die furanen te polymeriseren tot lange ketens zijn giftige katalysatoren nodig en een hoge temperatuur. Nu hebben RUG scheikundigen onder leiding van prof. dr. Katja Loos een enzym gevonden om deze polymerisatie uit te voeren.

Darmbacteriën hebben invloed op behandeling ziekte van Parkinson
Wanneer:18 januari 2019

In een onderzoek dat op 18 januari is gepubliceerd in het tijdschrift Nature Communications laten onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen zien dat darmbacteriën het anti-parkinson medicijn levodopa kunnen omzetten in dopamine. Omdat dopamine niet via het bloed in de hersenen kan komen, maakt dit de behandeling van de ziekte van Parkinson minder effectief.

Complexiteit ontstaat zonder evolutie of ontwerp
Wanneer:17 januari 2019

RUG-onderzoekers onder leiding van Sijbren Otto, RUG-hoogleraar Systems Chemistry, hebben een nieuwe klasse van gevouwen moleculen ontdekt die zich spontaan vormen uit eenvoudige bouwstenen. De resultaten zijn op 16 januari gepubliceerd in het Journal of the American Chemical Society.

printView this page in: English