Part of University of Groningen
Science LinXScience Linx News

Nieuwsoverzicht 2017

Februari

De terugkeer van germanium transistoren
Wanneer:28 februari 2017

RUG-promovendus Bettadahalli Nandishaiah Madhushankar gebruikte dunne schilfers germanaan, het tweedimensionale gehydrogeneerde analoog van germanium, om er een transistor van te bouwen.

De Science LinX Nieuwsbrief voor Maart 2017
Wanneer:28 februari 2017

De Science LinX Nieuwsbrief voor Maart 2017

Slimme optische trucs doen boterbloem glanzen
Wanneer:22 februari 2017

Boterbloemen staan bekend om hun intense, glanzend gele kleur. Al een eeuw lang proberen biologen te begrijpen waarom deze bloemen zo opvallend zijn. RUG onderzoekers hebben voor het eerst alle kennis over boterbloemen in een model samengebracht, aangevuld met nieuwe informatie.

Beta Business Days 2017: wat wil je worden?
Wanneer:14 februari 2017

Op dinsdag 7 en woensdag 8 februari konden studenten aan de Faculteit Science and Engineering (FSE) van de Rijksuniversiteit Groningen weer meedoen aan het jaarlijkse BBD-evenement in de Martini Plaza. Twee dagen lang werden studenten en potentiele werkgevers met elkaar in contact gebracht via allerlei activiteiten.

Revolutionaire opstelling zonnepanelen Energie Academy Building
Wanneer:06 februari 2017

Het nieuwe gebouw van de Energy Academy Europe (EAE) moest natuurlijk zo energiezuinig mogelijk zijn. Er zijn tal van technieken toegepast om dat te bereiken. Een daarvan is de opstelling van de zonnepanelen op het dak.

Promovendus scoort dubbel met spin
Wanneer:06 februari 2017

RUG promovendus Siddharta Omar had een goede week: twee artikelen van hem zijn geaccepteerd voor publicatie door het tijdschrift Physical Review: Rapid Communications. Ze bevatten nieuwe technieken en produceren nieuwe kennis over een fenomeen dat ‘spin relaxatie’ heet.

Januari

De Science LinX Nieuwsbrief voor Februari 2017
Wanneer:31 januari 2017

De Science LinX Nieuwsbrief voor Februari 2017

Astronomen watertanden bij ‘doos vol bonbons’
Wanneer:30 januari 2017

Iets meer dan vier maanden nadat de eerste meetgegevens van de Gaia satelliet openbaar zijn gemaakt heeft RUG-hoogleraar sterrenkunde Amina Helmi een eerste analyse gepubliceerd. Zij ontdekte nieuwe informatie over de vorming van de Melkweg.

Science LinX op Eurosonic Noorderslag
Wanneer:19 januari 2017

Tijdens Eurosonic Noorderslag was Science LinX aanwezig in de Stad van de Toekomst, een initiatief van SummerLabb. Bezoekers konden er met interactieve opstellingen ontdekken hoe duurzaam zij zijn.

Hoe flesvoeding op moedermelk gaat lijken dankzij koolhydraten
Wanneer:18 januari 2017

RUG-onderzoekers hebben ontdekt hoe een klasse koolhydraten (de galacto-oligosachariden) ervoor zorgen dat flesvoeding de micro-organismen in de darmen net zo stimuleren als gebeurt door moedermelk. Dankzij deze vinding, die door de universiteit is gepatenteerd, is het mogelijk om zogeheten prebiotica in te zetten om de voedingswaarde van babyvoeding te vergroten. Het onderzoek is op 16 januari gepubliceerd in het tijdschrift Scientific Reports.

Biodiversiteit op eilanden stabiel, maar kwetsbaar
Wanneer:11 januari 2017

De biodiversiteit op eilanden wordt bepaald door een evenwicht van immigratie en uitsterven van soorten. Dit idee werd precies vijftig jaar geleden verwoord door de grondleggers van de theorie van eilandbiogeografie, Robert H. MacArthur en Edward O. Wilson. Nu is deze stelling eindelijk bewezen door evolutionair ecologen van onder meer de RUG.

printView this page in: English