Skip to ContentSkip to Navigation
Part of University of Groningen
Science LinX Teachers Docent Ontwikkel Teams

PLG Biologie

Cursusjaar 2020-2021

Doelgroep

Eerstegraads docenten biologie, die lesgeven in de bovenbouw en hun vakdidactisch repertoire uit willen breiden.

Inhoud en resultaat

Zit jij ook met die aardappelstaafjesproef waarvan je je afvraagt of leerlingen osmose er nou echt door leren begrijpen? Hebben jouw leerlingen moeite met het goed formuleren van antwoorden tijdens een proefwerk? En het ontwerpen van een concept-context les buiten het boek, hoe doe je dat eigenlijk? Wil je wel eens iets nieuws proberen, maar kom je er niet aan toe om je door het woud van werkvormen op het wereldwijde web te worstelen en te vinden wat voor jou en je leerlingen werkt?

In deze PLG gaan we met elkaar aan de slag met thema’s die vanuit vakinhoudelijk of vakdidactisch oogpunt relevant zijn, en die door de deelnemers worden ingebracht. Je maakt kennis met nieuwe vakdidactische aanpakken die je kunt inzetten in je lessen en verdiept je in actuele ontwikkelingen in de biologie – bijvoorbeeld tijdens een gastlezing over recent onderzoek. Tijdens de bijeenkomsten ontwikkel je samen met collega’s van andere scholen lesactiviteiten die je direct in je lessen toe kunt passen, en die je vervolgens samen evalueert om er in meer lessen je voordeel mee te kunnen doen. Je leert van en met elkaar, en geeft zo een nieuwe impuls aan je eigen lessen. Dus wil jij wel weer eens iets nieuws proberen, en heb je zin om je met anderen vast te bijten in het uitwerken van een nieuwe visualisatie van osmose, een mooie veldwerkactiviteit, of iets anders waar je al een tijdje op zit te broeden, meld je dan aan en doe met ons mee!

Doelen programma

Het inhoudelijke programma bepalen de deelnemers met elkaar, bij elke bijeenkomst staat een vakinhoudelijk of vakdidactisch thema centraal. Er is zowel aandacht voor actuele biologie en (vakdidactisch) onderzoek, als voor uitgewerkte lesactiviteiten en werkvormen, die door de PLG-begeleiding orden aangereikt. Vervolgens wordt dit in wisselende groepjes vertaald naar lesmateriaal, dat wordt uitgeprobeerd in eigen lessen en de volgende bijeenkomst wordt geëvalueerd.

Laatst gewijzigd:16 juni 2020 09:33