Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie Z. Xiao

Wanneer:di 12-10-2021 09:00 - 10:00
Waar:Academiegebouw

Uitbreiding van de toolbox voor medicijnontdekking om de migratieremmende factor van macrofagen bij kanker aan te pakken

Longkanker is wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak door kanker, met 1.8 miljoen slachtoffers (257.000 in de EU) in 2020. Voor de ontwikkeling van gerichte therapie tegen longkanker is het absoluut noodzakelijk om voorheen niet-herkende moleculaire mechanismen die betrokken zijn bij de proliferatie van kankercellen te ontdekken en te exploiteren. Macrofaagmigratieremmende factor (MIF) is een eiwit met een vermoedelijk centrale rol in dergelijke mechanismen.

Om MIF-gericht onderzoek vooruit te helpen, heeft Xiao in zijn proefschrift gebruikgemaakt van medicinale chemie en chemische biologie om kleine moleculen te ontwikkelen, die als hulpmiddel gebruikt kunnen worden om het potentieel van deze eiwitten voor geneesmiddelontwikkeling te verkennen. MIF bezit verschillende enzym active sites en eiwit-eiwit-interactieplaatsen. Hij heeft een fluorofoor ontwikkeld die bindt aan de tautomerase active site, waardoor ook de binding aan CD74-receptor verstoord wordt. Deze fluorophoor is gebruikt voor competitie bindingstudies voor MIF liganden. Ook voor de MIF-analoog, MIF2, zijn nieuwe remmers ontwikkeld. Xiao heeft de eerste krachtige MIF2-tautomeraseremmer ontwikkeld die een robuuste remming geeft van de groei van longkankercellen. Verder werd een ligand met een hoge affiniteit voor de active site van MIF tautomerase gebruikt om een krachtige MIF-gerichte proteolyse targeting chimera (PROTAC) te ontwikkelen. Verder zijn er fluorescerende probes ontwikkeld om cellulaire translocatiestudies op MIF en MIF2 te vergemakkelijken.

Zijn onderzoek heeft een nieuwe set aan MIF-gerichte moleculen opgeleverd die een rol kunnen spelen bij het ontwikkelen van potentiële therapieën voor longkanker.

CV Zhangping Xiao

Zhangping Xiao (1991) studeerde Farmacie aan de Nanchang University en behaalde in 2014 zijn bachelordiploma. In datzelfde jaar ging hij naar de Peking University om Medicinale Chemie te studeren onder begeleiding van prof. Zhenjun Yang en in 2017 behaalde hij zijn masterdiploma. In oktober 2017 verhuisde hij naar Groningen om bij de afdeling Chemische en Farmaceutische Biologie van de Rijksuniversiteit Groningen te werken aan zijn proefschrift over medicinale chemie en chemische biologie, onder begeleiding van prof. Frank J. Dekker en prof. Wim J. Quax. Na de verdediging van zijn proefschrift zal Xiao als postdoc-onderzoeker bij het Imperial College London verder werken om zijn onderzoek op het gebied van de ontdekking van kleine moleculen van geneesmiddelen voort te zetten. De titel van zijn proefschrift luidt: Expand the drug discovery toolbox to target Macrophage migration inhibitory factor in cancer.

Promotores Prof.dr. F.J. Dekker en Prof.dr. W.J. Quax