Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities

Promotie W. (Wenjia) Wang

Wanneer:vr 12-02-2021 12:45 - 13:45
Waar:Academiegebouw

Onderzoek naar modulatoren van kleine moleculen

Het onderzoek van Wenjia Wang omvat een combinatie van biofysische methoden voor het onderzoeken van de eiwitfunctie van een kleine molecuul-modulator. Een daarvan is een belangrijke toepassing die genoemd wordt in het Structure-Based Drug Design (SBDD). SBDD profiteert van de kennis en basiskennis van de 3D-structuur van biomoleculen (van röntgenkristallografie, cryo-EM of nucleaire magnetische resonantie) tot ontwerp, potentiële bindmiddelen (kleine moleculen, peptiden of antilichamen).

In haar proefschrift begon Wang met een recensie over bekende kunstmatige macrocycli 63O / P / Q gericht op menselijk IL17A. Op basis van de bekende structuren werd een van een aminozuur afgeleid scaffold ontworpen en gescreend door microschaal thermoforese (MST) en differentiële scanning fluorimetrie (DSF). Bovendien werd een nieuwe reeks kleine moleculen ontdekt door een combinatie van röntgenkristallografie en MST, gebaseerd op de eerdere ervaring. Daarnaast werkte ze aan het oplossen van andere modulatoren met kleine moleculen met doeleiwitten, waaronder de structuur van pyridoxalkinase uit het Plasmodium falciparum (Pf Pdxk) -complex met AMP-PNP en PL en runder-koolzuuranhydrase II (bCAII) met ligand-gerichte diazo-overdrachtssondes. Al met al beschreef haar proefschrift een verhaal over hoe meerdere biofysische methoden hebben bijgedragen aan het onderzoek naar modulatoren van kleine moleculen, vooral in het op structuur gebaseerde medicijnontwerp.

Promotores: prof.dr. A.S.S. Dömling, prof.dr. M.R. Groves