Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie F. (Fajri) Gafar

Wanneer:di 29-11-2022 11:00 - 12:00
Waar:Academiegebouw

Optimization of tuberculosis treatment in children and adolescents: epidemiological and pharmacological approaches

Epidemiological and pharmacological approaches

Vroegtijdige behandeling kinderen en adolescenten met tbc-meningitis

Fajri Gafar heeft de epidemiologische en farmacologische aspecten onderzocht om de behandeling van tuberculose (tbc) bij kinderen en adolescenten te optimaliseren.

Gafar: ‘In dit proefschrift hebben we de epidemiologie en de behandelingsresultaten, alsmede de farmacokinetiek en de veiligheid/tolerantie van eerstelijns anti-tbc-medicijnen bij kinderen en adolescenten met tbc onderzocht. Onze bevindingen hebben aangetoond dat kinderen en adolescenten met tbc over het algemeen goede behandelingsresultaten bereiken met de standaardbehandeling.

Om de zorg voor deze populatie verder te optimaliseren zijn verschillende risicofactoren geïdentificeerd die verband houden met slechte behandelresultaten. Deze kunnen dienen om zorg op maat te ontwikkelen om deze patiënten te ondersteunen zodra de diagnose tbc is vastgesteld. In ernstige gevallen zoals tbc-meningitis werden substantiële hoge sterftecijfers en neurologische morbiditeit onder kinderen en adolescenten waargenomen. Bovendien bleken kinderen en adolescenten met tbc-meningitis suboptimale doseringen van anti-tbc-medicijnen te krijgen, voornamelijk bij rifampicine.

Om de behandelingsresultaten bij kinderen en adolescenten met tbc-meningitis verder te verbeteren is het daarom belangrijk om vroegtijdige interventies te ontwikkelen op basis van risicogroepen voor slechte resultaten, en de antimicrobiële therapie te optimaliseren met behulp van geïntensiveerde anti-tbc-medicijnregimes met hoge doseringen rifampicine, alsook optimalisatie van gastheergerichte therapie met andere geneesmiddelen dan corticosteroïden.

Er zijn ook bepaalde subgroepen geïdentificeerd die het risico lopen op suboptimale blootstelling aan eerstelijns anti-tbc-medicijnen, vooral jonge kinderen onder de twee jaar en kinderen met ernstige ondervoeding of hiv-co-infectie. Deze kunnen relevant zijn voor populatie-specifieke dosisaanpassing of geïndividualiseerde therapeutische geneesmiddelenmonitoring om de behandelingsresultaten verder te verbeteren.’

Promotores Prof.dr. J.W.C. van Alffenaar en Prof.dr. K. Taxis