Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie A. (Annemarie) Broesder

Wanneer:di 10-05-2022 14:30 - 15:30
Waar:Academiegebouw

Op dikke darm gerichte toediening van medicijnen via maagdarmkanaal

Geneesmiddelafgifte in het ileo-colonische gebied van het maagdarmkanaal zou de behandeling van patiënten met aandoeningen in hun dikke darm kunnen verbeteren. Om deze gerichte afgifte te bereiken kan de variatie in de pH van het maagdarmkanaal worden gebruikt. De pH neemt toe van de maag naar het einde van de dunne darm, waar de hoogste waarde wordt gevonden. Een voorbeeld van een systeem dat dit pH-profiel gebruikt, is de ColoPulse coating. In haar proefschrift beschrijft Broesder onderzoek waarin de ColoPulse-coating werd gebruikt om verschillende nieuwe formuleringen voor ileo-colonische geneesmiddelafgifte te ontwikkelen.

Celecoxib is een interessant geneesmiddel voor de behandeling en preventie van darmkanker, maar het is slecht oplosbaar in water. Broesder was in staat om een celecoxib-formulering te ontwikkelen die de oplosbaarheid verbeterde en celecoxib afgeeft in het ileo-colonische gebied. Wanneer een formulering bestaande uit één deel wordt beschadigd, dan is er een risico dat de volledige dosis in hogere delen van het maagdarmkanaal wordt vrijgegeven in plaats van het ileo-colonische gebied. Daarom heeft een formulering met meerdere kleine deeltjes de voorkeur. Sulfasalazine en cafeïne werden geïncorporeerd in deze deeltjes aangezien deze stoffen gebruikt kunnen worden om ileo-colonische geneesmiddelafgifte te verifiëren. De dikke darm bevat weinig vrij water. Om deze reden heeft Broesder ook een formulering ontwikkeld die in staat was een waterige geneesmiddeloplossing af te geven aan het ileo-colonische gebied.

Ze hoopt dat in de toekomst de therapie van patiënten met aandoeningen in de dikke darm met de resultaten van dit onderzoek verbeterd kan worden.

CV Annemarie Broesder  Annemarie Broesder (1992) studeerde Farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daarna was zij werkzaam als promovendus bij de RUG. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Farmaceutische Technologie en Biopharmacy van het Groningen Research Institute of Pharmacy. Op dit moment is zij werkzaam als practicum docent bij de bacheloropleiding Farmacie aan de RUG. De titel van haar proefschrift luidt: Ileo-colonic drug delivery. Coating the way to novel formulations.

Promotores Prof.dr. H.W. Frijlink en Dr. W.L.J. Hinrichs