Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie A. (Ali) Alipour Najmi Iranag

Wanneer:di 20-09-2022 16:15 - 17:15
Waar:Academiegebouw

New synthetic approaches enabled by electrochemistry and a nanoporous gold catalyst

for the N-dealkylation of tropanes, opiates and other drug molecules

De verbreking van een koolstof-stikstof verbinding in de vorm van een n-dealkylatie is een belangrijke chemische transformatie die synthese-routes mogelijk maken voor verscheidene chemicaliën, zowel voor grootschalige productie als verfijnde chemicaliën, en chemicaliën met zowel farmaceutische als agrarische toepassing. N-dealkylatie van amines is ook van belang bij in-vivo metabolische routes gedurende de vertering van xenobiotica en geneesmiddelen. De identificatie en synthese van n-gedealkyleerde metabolieten zijn nodig gedurende alle fasen van geneesmiddelenonderzoek. In deze these, worden drie nieuwe synthese-routes onderzocht voor de n-dealkylatie van verscheidene secundaire en tertiaire amines, met als doel opgewaardeerde farmaceutische tussenproducten en medicijn-metabolieten te synthetiseren gebaseerd op elektrochemische methoden en een nanoporeuze goud katalyst.

Promotores Prof.dr. R.P.H. Bischoff en dr. H.P. (Hjalmar) Permentier