Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie O.A. Diaz Arguello

Wanneer:ma 22-11-2021 16:15 - 17:15
Waar:Academiegebouw

Ontwikkeling van adenovirale vectoren gewapend met Tumor Necrose Factor-gerelateerde therapeutische eiwitten voor gentherapie.

Het inbrengen, weghalen, of toevoegen van genetisch materiaal om een ziekte te behandelen wordt gentherapie genoemd. Zo zijn er veel verschillende soorten gentherapie ontwikkeld voor aandoeningen zoals monogenetische ziekten, infectieziekten, ontstekingen en kanker. Het genetisch materiaal wordt in de cellen van de patiënt gebracht met behulp van vectoren, zoals virussen. Het voordeel van het gebruik van adenovirussen voor de toediening van genetisch materiaal is de langdurige productie van eiwitten, zodat een enkele injectie genoeg is en er dus geen herhalingsinjecties van het genetisch materiaal nodig zijn. Diaz Arguello richtte zich in haar proefschrift op de ontwikkeling van adenovirale vectoren met de genen die coderen voor het Tumor Necrose Factor (TNF)-gerelateerde apoptose-inducerende ligand (TRAIL) en het Receptor Activator van NF-B Ligand (RANKL) voor gebruik als behandeling van kanker of fibrose. TRAIL kan celdood induceren in kankercellen zonder de gezonde cellen aan te tasten. RANKL heeft therapeutische effecten voor kanker en fibrose.

Adenovirus geïnduceerde uitscheiding van TRAIL-eiwitten die gefuseerd zijn aan een binder voor een groeifactor receptor (de Epidermal Growth Factor Receptor (EGFR)) konden specifiek de groei van kankercellen afremmen zonder gezonde cellen aan te tasten. Bovendien had dit gefuseerde eiwit meer effect dan oplosbaar TRAIL gecombineerd met anti-EFGR. De RANKL geladen adenovirale vectoren leidden tot langdurige productie en uitscheiding van deze eiwitten. De RANKL-eiwitten waren specifiek in staat om anti-fibrotische genen te activeren.

De resultaten van dit proefschrift laten de mogelijke toepassing van adenovirale vectoren zien voor de behandeling van kanker en ontstekingen.

CV Olivia Diaz Arguello Olivia Diaz Arguello (1988) studeerde Chemische en Farmaceutische Biologie aan de Veracruzaanse Universiteit in Mexico. Vervolgens behaalde ze haar master Biotechnologie aan de Universiteit van Amerika, Puebla, ook in Mexcio. In 2015 behaalde ze een PhD-onderzoeksbeurs van de Mexican National Council of Science and Technology (CONACyT). Daarom verhuisde ze naar Nederland om te promoveren bij de afdeling Chemische en Farmaceutische Biologie van de Rijksuniversiteit Groningen, onder supervisie van Prof. dr. Hidde J. Haisma. Haar postdoctorale studies waren gericht op de ontwikkeling van adenovirale vectoren voor gentherapie. De titel van haar proefschrift luidt: Development of adenoviral vectors armed with TNF-related therapeutic proteins for gene therapy.

Promotores Prof.dr. H.J. Haisma and Prof.dr. F.J. Dekker