Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie S.D. (Sofa) Alfian

Wanneer:di 06-10-2020 09:00 - 10:00
Waar:Academiegebouw

Patronen en factoren van therapietrouw bij patiënten met type 2 diabetes

Het proefschrift van Sofa Alfian heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de patronen en factoren van therapietrouw bij het gebruik van antihypertensiva en antihyperlipidemica bij patiënten met type 2 diabetes.

Adherentie en persistentie van preventieve geneesmiddelen die chronisch moeten worden gebruikt, is suboptimaal in zowel hoog- als middeninkomenslanden, wat kan leiden tot slechte gezondheidsresultaten en verhoogde gezondheidszorgkosten. Adherentie van geneesmiddelen betekent dat patiënten hun medicijnen zoals voorgeschreven innemen, en persistentie verwijst naar het gecontinueerd innemen van het medicijn. Bij patiënten met type 2 diabetes kan het goed gebruik van medicatie complex zijn, omdat zij naast antidiabetica vaak ook antihypertensiva en antihyperlipidemica nodig hebben, wat specifieke problemen met adherentie en persistentie op kunnen leveren.

Dit proefschrift heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de patronen en factoren van therapietrouw bij het gebruik van antihypertensiva en antihyperlipidemica bij patiënten met type 2 diabetes. Vervolgens zijn deze inzichten gebruikt om een doelgerichte en op maat gemaakte apotheker-geleide voorlichtingsstrategie te ontwikkelen, om de adherentie van antihypertensiva te verbeteren bij deze patiënten. Onze focus is gericht op patiëntenpopulaties in Nederland als voorbeeld van een hooginkomensland en Indonesië als voorbeeld van een laag- en middeninkomensland. Wij concluderen dat zowel niet-aanpasbare als aanpasbare factoren relevant zijn voor de voorlichtingsstrategieën om non-adherentie en/of non-persistentie van cardiometabole geneesmiddelen te verbeteren. Niet-aanpasbare factoren, zoals de klassen van geneesmiddelen en de tijd sinds het begin van de behandeling, zijn belangrijk voor targeting interventions. Aanpasbare factoren, waaronder gebrekkige kennis, motivatie en vergeetachtigheid, kunnen aangepakt worden door op maat gemaakte voorlichting. De rol van de apotheker in de farmaceutische patiëntenzorg kan verschillen tussen Nederland en Indonesië, maar een voorlichtingsstrategie die de therapietrouw verbetert en geïntegreerd kan worden in de werkwijze van de openbare apotheek, is nodig in beide landen.

Promotores: Prof.dr. E. Hak en Prof.dr. P. Denig