Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Onderwijs De Graduate Schools van de faculteiten Graduate School of Religion, Culture and Society PhD Programme

Witches, pagans, and priestesses: women-centered spiritualities in the Spanish context

Promotie:Mw. A.A. (Alex) García JouveWanneer:30 oktober 2025 Aanvang:12:45Promotors:dr. K.E. (Kim) Knibbe, prof. dr. A. Piquer Otero, prof. dr. P.A. Torijano MoralesWaar:Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & AdministratieFaculteit:Religie, Cultuur en Maatschappij
Witches, pagans, and priestesses: women-centered spiritualities in
the Spanish context

Heksen, heidenen en priesteressen: vrouwgerichte spiritualiteit in de Spaanse context

Het onderzoek van Alex García Jouve ontstond uit een centrale vraag: hoe verhouden vrouw-gecentreerde spiritualiteiten in de Spaanse context zich tot actuele maatschappelijke debatten die genderbinaire opvattingen en culturele toe-eigening ter discussie stellen? Het doel was om de complexiteit van het Spaanse religieuze landschap te verkennen en meer specifiek het veld van wat ik hier vrouw-gecentreerde spiritualiteiten noem. Dit fenomeen, nog niet uitgebreid bestudeerd in Spanje, kan een grote bijdrage leveren aan academische debatten rondom gender en culturele toe-eigening in hedendaagse spiritualiteiten. 

Gebaseerd op vier jaar veldwerk komt dit onderzoek tot de volgende bevindingen: Ten eerste, dat vrouwgerichte spiritualiteiten in Spanje konden ontstaan dankzij de seculariseringsprocessen van het land. 

Ten tweede, dat zij gebruiken maken van wat ik ‘gendereclecticisme’ noem, een fenomeen bestaande uit verschillende ideeën, praktijken en theorieën over gender—en geslacht—die naast elkaar bestaan in ogenschijnlijk hetzelfde paradigma, wat aanleiding geeft tot een paradoxaal maar tegelijkertijd logisch discours.

Ten derde, dat hun beoefenaars tegelijkertijd (cishetero)patriarchale genderrollen verwerpen en het bestaan van mensen wier identiteiten mogelijk buiten de genderbinariteit kunnen worden geplaatst niet in twijfel trekken, terwijl zij gelijktijdig binaire en polaire genderstructuren in hun wereldbeeld handhaven die verbonden zijn aan een paar godheden/archetypen met een duidelijke gendermarkering.

Ten vierde, dat zij zorgen over culturele toe-eigening navigeren door middel van morele kaders die onderscheid maken tussen legitieme culturele ontleningen en illegitieme toe-eigeningen. Ten slotte, dat zij hun interculturele spirituele leningen rechtvaardigen door middel van de conceptuele kaders van ‘cultuur als iets universeel’, ‘cultuur als iets sociaals’, en ‘cultuur als iets in constante verandering.’

View this page in: English