Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Onderzoek Graduate School for the Humanities

Scalar change and event endpoints in language and cognition

Promotie:M.A. (Miguel) Santin Schulz
Wanneer:09 oktober 2025
Aanvang:11:00
Promotors:dr. A.M.H. van Hout, prof. dr. J. Hoeksema, prof. dr. M. Flecken
Waar:Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & Administratie
Faculteit:Letteren
Scalar change and event endpoints in language and cognition

Beschrijvingen verbeteren het geheugen voor gebeurtenissen

Ons dagelijks leven draait om gebeurtenissen. We worden wakker, we ontbijten, we gaan naar ons werk, we praten met vrienden, we dineren en we gaan slapen. Al deze ervaringen zijn betekenisvolle eenheden waarmee we over de wereld denken en spreken. In taal staan werkwoorden centraal in de beschrijving van gebeurtenissen. Toch vatten werkwoorden niet de rijkdom aan informatie die onze geest tegelijkertijd kan waarnemen. Denk aan iemand die een glas sap klaarmaakt. We kunnen in één keer de verschillende bewegingen, veranderingen en interacties waarnemen die leiden tot een glas vol sap. Om zo’n gebeurtenis te beschrijven, moeten we echter kiezen welk aspect we willen benadrukken. Is het bijvoorbeeld: “de man schonk sap in een glas”, “de man vulde een glas met sap”, of “de man maakte de fles leeg”?

Onderzoek naar gebeurtenissen is in de afgelopen decennia sterk toegenomen. Helaas is veel van dit onderzoek uitgevoerd met weinig onderlinge uitwisseling tussen de disciplines van cognitieve psychologie en taalkunde. Miguel Santin Schulz wil met zijn proefschrift een brug slaan tussen deze vakgebieden. Hij onderzocht de relatie tussen de betekenis van werkwoorden en de perceptie van verandering in gebeurtenissen waarbij de fysieke kenmerken van objecten veranderen. Bijvoorbeeld wanneer een appel doormidden wordt gesneden, een raam wordt geopend, of een glas met sap wordt gevuld. Zijn onderzoek omvatte vier studies die gebeurtenissen vanuit drie invalshoeken benaderden: een cognitief perspectief, een taalkundig perspectief en een benadering die het samenspel tussen taal en cognitie onderzocht.

Santin Schulz concludeert dat beschrijvingen van gebeurtenissen het geheugen voor gebeurtenissen verbeteren. Met name werkwoorden kunnen het geheugen voor gebeurtenissen versterken, afhankelijk van hun betekenis en vorm. Ook bleken goed bestudeerde taalkundige begrippen met betrekking tot het verloop van veranderingen in toestand en de uitkomst van dergelijke veranderingen relevant te zijn voor de perceptie en het geheugen van gebeurtenissen.

View this page in: English