Onderzoek ESRIG - Energy and Sustainability Research Institute Groningen Agenda

Promotie C.A.M. (Cecilia) Sandström: Should I stay or should I go? Do geese gain health benefits by migrating to the Arctic?

Wanneer:vr 28-04-2017
Waar:Academiegebouw RUG (Broerstraat 5)

Promotie: C.A.M. Sandström, MSc
Wanneer: 28 april 2017
Aanvang: 14:30
Promotor: prof. dr. A.G.J. (Anita) Buma
Waar: Academiegebouw RUG
Faculteit: Science and Engineering

Hoge Noorden een gezonde omgeving voor broedende ganzen

Vogeltrek is een indrukwekkend fenomeen en het is een fascinerende vraag waarom trekvogels zo’n enorme afstand afleggen naar hun broedgebied. De gangbare verklaringen zijn het aanbod van voedsel, de periode met daglicht of de aantallen roofdieren. Cecillia Sandström heeft een andere verklaring onderzocht: is een verblijf in het poolgebied misschien gezonder? De vogels kunnen dan energie besparen op hun immuunsysteem en die energie besteden aan snellere groei.

Zij vergeleek brandganzen die in het noordpoolgebied op Spitsbergen broeden met hun soortgenoten die zich sinds kort blijvend in Nederland hebben gevestigd. De ganzen op Spitsbergen investeren minder in een eerste verdedigingslijn van hun immuunsysteem, waarschijnlijk omdat er minder ziekteverwekkers op Spitsbergen zijn....verder lezen.