Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groot project voor verbeteren op afstand bestuurbare voertuigen

05 februari 2024
Prof. Ming Cao

Professor Ming Cao van het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG) is de leidende partner in een door NWO gefinancierd project om de kwaliteit en veiligheid van op afstand bestuurbare voertuigen in offshore operaties te verbeteren. Prof. Elbert de Jong van de Universiteit Utrecht is de belangrijkste medeaanvrager. De totale NWO-KIC subsidie bedraagt 1,3 miljoen euro.

Het project wordt medegefinancierd door industriële partners Fugro Innovation & Technology en Damen. Andere betrokken universiteiten zijn de Technische Universiteit Eindhoven, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Technische Universiteit Delft.

Algoritmen voor meer controle

Met zijn team richt Prof. Cao zich op het ontwerpen van robuuste en zelfvoorzienende autonome besturing van offshore-voertuigen en het construeren van algoritmen die besturing garanderen in scenario's met beperkte of geen communicatie. Partners van andere universiteiten gaan werken aan een betere beoordeling van de impact van autonome offshore operaties en de ontwikkeling van een veilig wetgevend kader voor dergelijke activiteiten.

Samenwerking mens en machine

De operaties kunnen bijvoorbeeld bestaan uit visserij, exploratie en transport. En ook in toenemende mate engineering en constructie voor infrastructuur rond de energietransitie, zoals de ontwikkeling van offshore windparken. Cao legt uit dat het uiteindelijke doel human-in-the-loop besturing is: "Met Human-in-the-Loop bereik je wat noch een mens, noch een machine alleen kan bereiken. Als een machine een probleem niet kan oplossen, moeten mensen ingrijpen. Wanneer bijvoorbeeld fouten in de communicatie worden gedetecteerd, zullen de besturingsalgoritmes die wij gaan ontwikkelen het 'brein' creëren dat voertuigen in staat stelt om te schakelen tussen menselijke operator(supervisor) en autonome besturing. Het project verbetert dus uiteindelijk de samenwerking van Nederlandse offshore-werkers met (semi-)autonome zeevaartuigen."

Een op afstand bestuurbaar oppervlaktevoertuig, dat gebruikt zal worden om besturingsalgoritmen te testen
Een op afstand bestuurbaar oppervlaktevoertuig, dat  gebruikt zal worden om besturingsalgoritmen te testen

NWO KIC-financiering

NWO ontwikkelt innovatieprogramma's in het Kennis- en Innovatieconvenant (KIC) gericht op de maatschappelijke uitdagingen van Nederland om impact te realiseren voor economie, mens en maatschappij. De nadruk ligt op samenwerking tussen kennisinstellingen, private partijen en overheid. Met KIC draagt NWO bij aan het missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid van de overheid. Deze subsidie is toegekend in het programma 'Samenwerking tussen mensen en (semi-)autonome systemen'.

Laatst gewijzigd:06 februari 2024 14:53