Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Chemical Engineering studenten winnen Electe-competitie

15 december 2022

Een team van Chemical Engineering studenten heeft onlangs de Electe scenario-wedstrijd gewonnen. Het team schreef een plan om met solid oxide electrolysis cells (SOEC) de staalproductie van Tata in IJmuiden te verduurzamen. In 2023 mogen de drie studenten mee op reis met de Electro Trail Europe (Electe).

Bij de finale op de Brightlands Chemelot Campus in Geleen, tijdens de European Industry and Energy Summit 2022, presenteerden de drie finale-teams hun white paper. Organisatoren kennisplatform Voltachem en journalistiek mediabedrijf Industrielinqs hadden een duidelijke opdracht meegegeven. De studententeams moesten een investeringsvoorstel schrijven voor een technologie gebaseerd op elektrificatie en/of elektrochemie, waarmee rond 2035 een belangrijke stap kan worden gezet in de industriële transformatie.

De teams werden beoordeeld door een jury en door het publiek. Het team uit Groningen kwam als winnaar uit de bus. Studenten Alessia De Gregorio, Alexandru Trofin en Cosmina Mighiu mogen daarom in de zomer van 2023 met Voltachem, Industrielinqs en partners op bezoek bij verschillende elektrificatie- en elektrochemische projecten in Europa tijdens de zogenaamde Electe.

De overige twee teams in de finale waren een team van de University of Maastricht/Brightsite en TNO.

het winnende team
Laatst gewijzigd:15 december 2022 12:27