Research Centre for East Asian Studies Groningen Blogs and Postcards
Header image CEASG Blogs

Eerste RUG studentenbezoek Yantai Campus (in Dutch)

Date:16 August 2016
Author:Pieter Boele van Hensbroek
Campus entrance

Na de megastad Beijing, de snelle Chinese luxetreinen en de alure van Yantai stad-aan-zee maken de afmetingen van de toekomstige UGY (University of Groningen Yantai) campus niet eens meer zo veel indruk. Met Groningse, Tanzaniaanse en Chinese studenten houden wij onze Summer School in Development Studies over het thema ‘rural reconstruction’ in een land van mega-urbanisatie. Eerst oriëtatie in Yantai als voorbeeld van een supersonisch stedelijke ontwikkelingsproject, morgen 24 uur met de trein en bussen naar het platte land van de centrale provincie Henan voor veldwerk in het andere China: de dorpen. Yantai presenteert zich mid zomer als een hete moderne mediterane stad met een prachtige kust, eilanden, lange stranden naast veel nieuwe torenhoge nieuwbouw en veel groen. Landinwaards begroeide bergen en fruitteelt – ‘het beste wijngebied van heel Azië ‘. De stadsplanning wordt ons door het planningsbureau gepresenteerd het een enorme expositie en een flikkerende maquette zo groot als een basketbal veld met daar achter over de volle breedte van de zaal een gelikte video-show over de toekomstige stad. Volgens deze optimistische visie zal het toch al glanzendeYantai met een miljardeninjectie in de komende vijf jaar in omvang verdubbelen met nog veel meer moderne hoogbouw, parken, jachthavens, metro etcetera. Na de show gaan we naar een van de nabije dorpjes met eeuwenoude huisjes die mogelijk geheel door de expansie opgeslokt worden en horen over de lokale initiatieven om dit te voorkomen. De lokale staf van onze RUG partner CAU (China Agricultural University)neemt met vier stafleden deel en presenteert over eigen onderzoek – een uitnodiging voor academische samenwerking met ons Groningers.  Heel wat CAU stafleden zijn activisten voor de z.g.n. Rural Reconstruction beweging die met allerlei projecten vergelijkbaar met de ecologische beweging in Europa probeert de rurale bevolking meer stem en toekomst te geven in een nieuw ‘ecologisch China’. En dan natuurlijk uitleg bij de UGY campus, nu nog gedeeltelijk in gebruik door de CAU; grote moderne gebouwen in een 100 ha groen terrein met zelfs een wijngaard voor eigen wijnproductie. Hoe zal deze campus er uit zien als zij vol studenten zit? En zal dat lukken? Een puur Gronings curriculum in Yantai? Maar dan wel met veel dwarsverbanden met de stad en ommlanden hier in de Shandong provincie en veel betrokkenheid van lokale staf om in deze eigenzinnige wereld een weg te vinden. Wie zou hier willen studeren? Onze Tanzaniaanse studenten: zeker, de Groningse: misschien. Voor onze Summer School is het Yantai bezoek in elk geval verrassend: midden in de Chinese droom, een prachtig gelegen stad en ….. twintig minuten lopen van campus naar strand, dat had niemand ons nog verteld!