Onderzoek Arctic Centre Outreach IMAKA Activiteiten overzicht

28 september 2015: lezing Janke Klok

Arctische heldinnen. Europese vrouwen reizen naar de poolgebieden

Vele ontdekkingsreizigers, poolonderzoekers en etnografen, walvisvaarders en andere jagers en vangstmannen hebben ons beeld van de Arctis gevormd. In dag- en logboeken, reisreportages en berichten verhaalden ze van hun mannelijke ervaring. Minder weten we van het hoge noorden door de ogen van vrouwelijke reizigers, zoals Mme Biard, Christiane Ritter, Fanny Wold, Helfrid N¿is og Liv Balstad, die op Spitsbergen hebben overwinterd. Of Jette Bang en Inga Ehrstršhm, die verslag deden van hun verblijven op Groenland. Hoe zijn hun belevenissen van de Arctis en wat vertellen zij ons over de poolgebieden? Of de reportages van de Baffin Babes - Emma en Vera Simonsson, Ingebj¿rg Tollefsen en Kristin Olsen - die in het begin van de 21e eeuw een skitocht naar de Noordpool ondernamen om zich te meten met Fridtjof Nansen? En hoe ziet het huidige Spitsbergen eruit in de verhalen en romans van Gemma Venhuizen, Heleen van der Laan, Heide Wilts en Karen Nieberg? Welke andere vrouwen zijn naar de Arctis gereisd en wat weten we van hun ervaringen? Het zijn een paar van de vragen waarop ik tijdens mijn lezing zal ingaan.

Dr. Janke Klok is Henrik-Steffens-professor aan de Humboldt-UniversitŠt zu Berlin.

Wanneer: 28 september 2015

Hoe laat: 19:30 uur