Onderzoek Arctic Centre Outreach IMAKA Activiteiten overzicht

24 februari 2020: Lezing Hidde de Haas

De Nederlandse Spitsbergen Compagnie [Nespico 1919-1932] Een mijnbouw onderneming in de min

De Nederlandsche Spitsbergen Compagnie (NESPICO) investeerde direct na de Eerste Wereldoorlog vele miljoenen in een buitengewoon moderne steenkolenmijn op Spitsbergen, ver boven de Noordpoolcirkel. In het prospectus stonden mooie rendementen opgenomen, maar het bedrijf loste deze belofte nooit in. Na een aantal jaar bouwen en experimenteren werd de mijn 'tijdelijk' gesloten. In 1932 zag de directie zich gedwongen om de mijn en alle bezittingen op Spitsbergen met grote verliezen te verkopen, waarna NESPICO geliquideerd werd. De vraag is uiteraard waarom Nederlandse ondernemers en investeerders zo enthousiast waren over de mogelijkheden op Spitsbergen en waarom dit poolavontuur uitliep op een debacle. De antwoorden op deze vragen zijn verrassend relevant. Op de achtergrond speelde een internationale strijd om het (toekomstige) economische potentieel en het verwerven van nationale invloedssferen in het Noordpoolgebied. Op de voorgrond staan opportunistische bestuurders, speculatie, omvallende banken en een economische crisis. En wie draaide uiteindelijk op voor de rekening? Uiteraard, dat was uiteindelijk de belastingbetaler.

Hoe laat: 19:30 uur

Waar: Aweg 30, Groningen – ingang Herman Colleniusstraat