Onderzoek Arctic Centre Outreach IMAKA Activiteiten overzicht

24 februari 2014: studenten lezingen

Joost Hendriksen: Een nieuwe zeeroute naar Azië?

Al honderden jaren worden er ontdekkingsreizen gedaan vanuit Europa naar Azië. De afgelopen eeuwen hebben in het teken gestaan van het vinden van een kortere, snellere en goedkopere route naar ‘de Oost”. Door het smeltende zee-ijs in het Noordpoolgebied zijn er de laatste jaren steeds meer pioniers die hun handelsroute verleggen naar het Arctisch gebied. In de media wordt al regelmatig gesproken over een nieuwe zijderoute naar Azië via de Noordoostelijke doorvaart, maar heeft deze nieuwe route echt een toekomst op internationaal niveau? In zijn scriptie onderzoekt Joost Hendriksen de toekomst van de Noordoostelijke doorvaart als internationale zeeroute. Uit zijn analyse blijkt dat de verdwijning van zee-ijs er niet voor zal zorgen dat de Noordoostelijke doorvaart een nieuwe internationale transportroute naar het oosten zal worden. De route kan op korte termijn niet voldoen aan de huidige verwachtingen van grootschalig transport.

Alwin Hardenbol: The adverse effect of, mainly, climate change and fisheries on Kittiwake breading success

The Kittiwake has in the past decades been declining drastically at the Isle of May to a point where investigation to the causing factors started. The vulnerability of Kittiwakes to declines in their main prey item was detected and fisheries were found to be playing an important role in the Kittiwake breeding success decline. A phenomenon of low breeding success that was unexpected revealed the potential influence of climate change on the Kittiwake and investigation discovered that Calanus finmarchicus abundance was positively correlated with Kittiwake breeding success. The effects of climate change and fisheries predict difficult times ahead for the Kittiwake population. But prey switching and spatial variation show that breeding success declines might still be averted as Kittiwakes do not appear to be influenced much in a lot of other geographical locations outside the Isle of May.

Wanneer 24 februari 2014

Hoe laat 19:30 uur