Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Stappenplan voor afstuderen

Introductie

In dit stappenplan vind je een uitleg in 7 overzichtelijke stappen hoe je jouw diploma voor de bachelor-en masteropleidingen kunt aanvragen.

Het laten goedkeuren van het vakkenpakket is de eerste belangrijke actie die je zelf, uiterlijk drie maanden voordat je gaat afstuderen, dient te ondernemen. Een bachelorpakket moet minimaal 180 EC's zijn, een masterpakket minimaal 60 EC's.

Advies

Je kunt jouw vakkenpakket al laten goedkeuren vanaf het moment dat je begint aan vakken van jouw opleiding. Wij raden je aan om dit ook te doen. Zo heb je gelijk al een goed overzicht van de vakken die je nog dient te behalen. Wijzigingen kunnen worden doorgevoerd tot 6 weken voor het laatst afgelegde onderdeel.

Mocht je nog meer informatie willen omtrent de diploma-aanvraag dan verwijzen wij je naar Kennisbank Rechten.

Veel succes met afstuderen!

Stap 1: Vakkenpakket aanmelden/invullen
Goedkeuring via ProgressWWW

Uiterlijk 3 maanden voordat je verwacht af te studeren dien je jouw vakkenpakket via ProgressWWW te laten goedkeuren.

Aanmelden vakkenpakket
  • Kies in ProgressWWW voor Intekenen - Rechten - Aanmelding vakkenpakket
  • Selecteer het voor je relevante diplomaproces
  • Klik op 'meld aan'
  • Het vakkenpakket verschijnt onder jouw intekeningen bij aangemelde processen
Vakkenpakket invullen
  • Klik op het proces onder je intekeningen bij aangemelde processen
  • Selecteer de opleiding
  • Selecteer de eventuele variant
Al behaalde vakken toevoegen
  • Selecteer aan de linkerzijde de al behaalde vakken die je wilt opnemen (ook eventuele vakken waar nu nog een onvoldoende staat)
  • Selecteer aan de rechterzijde de categorie waar het vak in hoort
Nog niet behaalde vakken toevoegen
  • Klik op 'zoek vak om toe te voegen' voor het selecteren van nog niet behaalde vakken
  • Vul de vakcode in bij 'zoeken op vakcode'
  • Klik 'volgende'
  • Selecteer de categorie waar het vak in hoort
  • Klik op 'voeg toe aan vakkenlijst'

Stap 2: Vakkenpakket invullen stage
Scriptie/Stage/Vakken buitenland

Indien het cijfer van je scriptie/stage/vakken buitenland al geboekt is, kan je het item aan de linkerkant gemakkelijk toevoegen aan de juiste categorie. Indien dit niet het geval is moet je de volgende stappen doorlopen.

  • Klik op 'zoek vak om toe te voegen'
  • Zoek op de vakcode:

Vakcode scriptie - RG00061018
Vakcode tweede scriptie - RG00062018
Vakcode scriptie Research Master - RG00061020
Vakcode stage - zie Ocasys of kies RG0008 indien de stage geen vakcode heeft
Vakcode buitenland - RGBUI

  • Klik 'volgende'
  • Selecteer de juiste categorie om het item daar te plaatsen
  • Klik op 'voeg toe aan vakkenlijst'
  • Klik op het vak/stage/scriptie in de vakkenlijst en geef de juiste naam van het vak/het soort stage/het soort scriptie, de scriptietitel en de begeleider aan.
Meer informatie

  • Kijk voor alle eisen met betrekking tot je opleiding in de onderwijs- en examenregeling (OER).
  • Kijk voor het hele programma en de vakcodes op Ocasys
Stap 3: Vakkenpakket beoordelen/wijzigen
Beoordeling vakkenpakket Examencommissie

Indien de vakkenlijst compleet is en je deze definitief wilt maken klik je op 'Bied vakkenlijst aan ter beoordeling'. Indien je de vakken buitenland hebt toegevoegd aan je vakkenpakket is een toelichting op de vakken verplicht. In alle overige gevallen is er geen toelichting vereist. Klik op 'Bewaar toelichting' (ook als er geen toelichting gegeven is).

Het vakkenpakket is ter beoordeling voorgelegd aan de Examencommissie. De Examencommissie stuurt je binnen enkele weken (maximaal 6) een mail waarin staat of je vakkenlijst is goed- of afgekeurd (bij Bachelor- en masterstudenten die het Honourstraject volgen, moeten de betreffende vakken worden goedgekeurd door de coordinator van het Honourscollege van de faculteit). Indien je vakkenlijst is afgekeurd, zul je jouw vakkenlijst moeten aanpassen volgens de toelichting van de examencommissie.

Vakkenpakket wijzigen

Eventuele wijzigingen kun je middels het wijzigingsformulier doorgeven, deze staat in stap 4 van jouw afstudeerproces. Je vakkenlijst wordt weer open gezet, zodat je deze kunt wijzigen. Na het wijzigen van jouw vakkenlijst kun je jouw vakkenlijst weer ter beoordeling aanbieden. De Examencommissie stuurt je binnen enkele weken (maximaal 6) een mail waarin staat of je vakkenlijst is goed- of afgekeurd.

Stap 4: Meer afstudeervarianten
Bachelor Rechtsgeleerdheid: meerdere afstudeerrichtingen

In progressWWW bied je via jouw vakkenpakket alle varianten aan die je wilt doen. Deze varianten worden na goedkeuring door de examencommissie op je diploma-supplement aangetekend. Dit betekent dat je één diploma Bachelor Rechtsgeleerdheid ontvangt, met op het supplement de aantekening van je afstudeerrichtingen.

Je hoeft dus maar één Bachelor vakkenpakket in te dienen in ProgressWWW

Master Nederlands Recht: Meer specialisaties
  • Je dient alle verplichte hoofdvakken van je specialisaties's (zoals genoemd in de Onderwijs- en Examenregeling van de master) met een voldoende af te ronden.
  • Je kiest 1 seminaar uit het rijtje Seminaars Nederlands Recht en je schrijft 1 scriptie. M.a.w. je hoeft slecht één seminaar Nederlands Recht te kiezen ook al kies je meer specialisaties. Je master moet minimaal 60 EC's zijn (m.u.v. de Researchmaster).
  • Je ontvangt voor meer specialisaties slechts één diploma master Nederlands Recht. Wel worden de specialisaties aangetekend op jouw diploma.
  • Je hoeft dus maar één master vakkenpakket in te dienen in ProgressWWW
Meerdere Master
  • Als je voor verschillende master-studies staat ingeschreven (bijvoorbeeld master Nederlands Recht en master Recht en ICT) krijg je twee verschillende diploma's. De vakken die in beide vakkenpakketten zijn opgenomen worden op je 2e master-diploma als vrijstelling vermeld.

Je dient dus twee master vakkenpakketten in te dienen in ProgressWWW

Stap 5: Diploma aanvraag
Mailbericht Examencommissie

Zodra alle resultaten van de vakkenlijst gehaald zijn krijg je een mail van de Examencommissie waarin staat hoe je jouw diploma kunt verkrijgen. Je hebt de volgende opties:

  • Je geeft aan gereed te zijn met je opleiding en vraagt direct jouw diploma aan.
  • Je wilt je vakkenpakket nog wijzigen, je moet het wijzigingsformulier vakkenpakket indienen. De wijziging wordt beoordeeld, na de beoordeling ontvang je een mail.
  • Je reageert niet, na 2 weken wordt de afstudeerdatum definitief vastgesteld. Je opleiding wordt administratief afgerond en jouw diploma wordt aangemaakt. Je hebt geen recht meer op een uitreiking.
Advies bij doorstuderen na de Bachelor

Als je laatst te behalen resultaat in augustus of januari is, vraag dan direct je bachelordiploma aan zodra dit resultaat behaald is; wacht je 2 weken totdat je opleiding administratief afgerond kan worden dan ben je te laat voor de inschrijving in de master in het direct aansluitende semester en kan je je pas een semester later inschrijven! (duale masters hebben alleen een inschrijfmoment in september)

Stap 6: Diploma afhandeling
Datum afstuderen

In beginsel is de datum van afstuderen de datum van het laatst behaalde onderdeel van het door de examencommissie goedgekeurde vakkenpakket van je opleiding.

Betreft dit laatste onderdeel:

  • Een tentamen: de datum waarop je deze heeft afgelegd
  • Een scriptie of stage: de datum waarop het tentamenbriefje is gedateerd

De Examencommissie bepaalt deze afstudeerdatum, mits je op juiste wijze ingeschreven staat en je jouw vakkenpakket tijdig, twee maanden voor de datum van jou laatst te behalen onderdeel, hebt laten goedkeuren.

Uitzondering:

Besluit je na het voornemen van de examencommissie jouw diploma af te geven je vakkenpakket te wijzigen, dan zal de examencommissie een andere afstudeerdatum vaststellen dan die van je laatst behaalde onderdeel.

Termijn afhandeling

Voor afhandeling van het diploma dien je rekening te houden met een periode van tussen de 1 en 2 maanden, afhankelijk van de drukte. Studeer je af in de periode juni-september moet je eerder rekenen op 2-3 maand.

Spoedprocedure

Indien je, voor bijvoorbeeld een baan, jouw masterdiploma met spoed moet overleggen, dan kun je gebruik maken van onze spoedprocedure. Je dient hiervoor een verklaring van je werkgever te overhandigen.

Stuur een mail naar diploma-rechten rug.nl.

Geef in die mail het volgende aan:

  • Dat het om een spoedprocedure gaat
  • De redenen waarom spoed geboden is
  • Bijgevoegd de verklaring van je werkgever
Aandachtspunten spoedprocedure!

De diploma-administratie heeft minimaal 2 werkweken nodig (na afgifte van je afstudeerverklaring) om jouw diploma in orde te maken.

Indien je het diploma na het afhalen toch nog via een diploma-uitreiking wilt ontvangen, dan kun je hiervoor het reeds ondertekende diploma bij de Infobalie inleveren. Je dient dit door te geven middels een e-mail naar diploma-rechten rug.nl

Afstudeerverklaring

Alle studenten die het bachelor of masterdiploma hebben behaald, ontvangen automatisch een afstudeerverklaring. 

Stap 7: Diploma uitreiking/afhalen
Uitnodiging diploma-uitreiking

Indien je jouw diploma hebt aangevraagd ontvang je van ons een mail dat je je kan aanmelden/intekenen voor een uitreiking.

Dit verloopt via Progress (afstudeerproces), je aanmelden voor een ophaaldiploma of een uitreiking. Wanneer je hebt gekozen voor een uitreiking, kun je je ook intekenen voor een diploma-uitreiking (uiteraard na overleg met uw scriptiebegeleider). (P.S. wanneer je dit zonder overleg doet en je scriptiebegeleider blijkt verhinderd te zijn voor de door jou ingetekende uitreiking, dan wordt de uitreiking geannuleerd en kan je daarna jouw diploma alleen nog maar afhalen!)

Je kan je alleen aanmelden voor een uitreiking, die is gekoppeld aan de vakgroep van je scriptiebegeleider.

Progresswww stappen:

  • Intekenen, rechten
  • Aanvragen diploma
  • Ik vraag mijn diploma aan (kiezen bachelor of master)
  • Ik kom het diploma ophalen of ik wil graag deelnemen aan een uitreiking
  • Bij deelnamen uitreiking kan je je daaronder aanmelden voor een van de uitreikingen
Diploma afhalen

Indien jouw diploma klaar ligt, krijg je van ons een email op je studenten/privé e-mailadres.

Je kunt iemand machtigen. Deze persoon moet dan een door jou ondertekende machtiging bij zich hebben. Daarnaast dien je een kopie van jouw legitimatiebewijs bij de machtiging te voegen. Ten slotte dient de gemachtigde zelf ook een geldig legitimatiebewijs te kunnen overleggen.

Stap 8: Vragen?
Vragen?

Voor vragen kun je terecht bij de Studentenservice Rechten van de faculteit.

Mocht je nog meer informatie willen over het afstuderen, dan verwijzen wij je naar Kennisbank Rechten.

Laatst gewijzigd:14 maart 2024 09:35