Over ons Actueel Evenementen

Wanneer:do 06-10-2022 19:00 - 21:00
Waar:Geertsemazaal Academiegebouw - Broerstraat 5, Groningen
publieksacademie Jeugdcriminaliteit

De Publieksacademie gaat op 6 oktober over jeugdcriminaliteit, de 'jonge aanwas'.

Hoe verloopt een strafzaak bij jongeren? Hoe verschilt het jeugdstrafrecht van het gewone strafrecht? Hoe groot is de groep jonge aanwas en wordt deze groter? Op welke signalen kunnen ouders en leraren letten en wat kunt u zelf doen om een jongere uit de armen van de criminaliteit te krijgen?

De Publieksacademie voor de Rechtspraak op 6 oktober gaat over jeugdcriminaliteit. Officier van Justitie Amrah Hertogs, coördinerend kinderrechter Simone Zwarts en docent jeugdstrafrecht Ester Post gaan in op de bovenstaande vragen en delen hun ervaringen en bevindingen. Tot slot is er gelegenheid tot het stellen van vragen. De avond wordt begeleid door Dagblad van het Noorden-verslaggever Leonie Sinnema.

U kunt deze publieksacademie gratis bezoeken. Aanmelden is wel nodig.

De Publieksacademie voor de Rechtspraak

Met laagdrempelige lezingen komt de Publieksacademie voor de Rechtspraak tegemoet aan de grote belangstelling voor de rechtspraak. Deskundigen zoals rechters, officieren van justitie en hoogleraren vertellen over thema’s in het recht waar veel mensen mee te maken krijgen.

De Publieksacademie voor de Rechtspraak is een samenwerking tussen de Rechtbank Noord-Nederland, de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen, het Openbaar Ministerie/Arrondissementsparket Noord-Nederland en het Dagblad van het Noorden. De lezingen zijn geschikt voor een breed publiek. Kennis over het recht is niet nodig om te lezingen te kunnen volgen.