Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Standards for digital evidence

An inquiry into the opportunities for fair trial safeguards through digital forensics standards in criminal investigations
Promotie:R. Stoykova, PhD
Wanneer:30 juni 2022
Aanvang:14:30
Promotors:G.P. (Jeanne) Mifsud Bonnici, Prof, prof. dr. K. Franke
Copromotor:dr. M. Biasiotti
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Standards for digital evidence

Is digitaal bewijs in strafrechtelijke onderzoeken betrouwbaar?

Digitalisering verandert de methoden, technieken en reikwijdte van strafrechtelijk onderzoek. Algoritmische berekeningen worden in toenemende mate gebruikt om te kunnen omgaan met het volume en de complexiteit van digitale data. Maar wat is de impact van het toegenomen gebruik van wetenschap en technologie in het onderzoek op de rechten van verdachten, beklaagden en beklaagden?

Stoykova probeert die vragen te beantwoorden door de lens van het recht op een eerlijk proces. Geselecteerde garanties voor een eerlijk proces worden geanalyseerd om specifieke bewijsregels voor digitale onderzoeken te verduidelijken. Deze bewijsregels worden gebruikt in een hiaatanalyse die een voorbeeld is van ongeadresseerde bedreigingen voor het recht op een eerlijk proces, geworteld in de specifieke kenmerken van digitale onderzoeken en de onderontwikkelde betrouwbaarheidsnorm voor digitaal bewijs. De dreigende uitdagingen met digitaal bewijs in de praktijk worden aangetoond in de review van het Encrochat-onderzoek.

Om de uitdagingen aan te pakken, maakt Stoykova gebruik van actieonderzoek en onderzoekt ze praktische oplossingen voor het verbeteren van de betrouwbaarheid van digitaal bewijs. Dit door het integreren van op een eerlijk proces gebaseerde bewijsregels, met bestaande digitale forensische methodologie en gegeven wetshandhavingsvereisten. Hierdoor wordt een nieuw betrouwbaarheidsvalidatie voorgesteld dat een raamwerk voor digitaal bewijs mogelijk maakt. De praktische voordelen van het voorgestelde kader voor digitale forensische onderzoekers en wetshandhavers worden getest in twee casestudies in samenwerking met de Noorse politie.

De argumentatieve juridische analyse onderzoekt verder de haalbaarheid en implicaties van een nieuw digitaal recht op procedurele nauwkeurigheid om de significante impact van digitale forensische wetenschap en technologie op de rechten van individuen in strafprocedures uitgebreid aan te pakken en om te dienen als een wettelijk anker voor de betrouwbaarheid van digitaal bewijsmateriaal.