Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

The relative participation and influence of female councillors in the decisions of the councils in Tanzania

Promotie:Mw. I.L. Swai
Wanneer:13 april 2017
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. J. (Ko) de Ridder
Copromotors:prof. dr. mr. A. (Albertjan) Tollenaar, dr. N.E.H.M. (Nicolle) Zeegers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
The relative participation and influence of female councillors in
the decisions of the councils in Tanzania

Gekozen vrouwelijke raadsleden Tanzania succesvoller bij beïnvloeding besluitvorming

Hoe en in welke mate beïnvloeden in Tanzania vrouwelijke raadsleden de besluitvorming in districten in vergelijking tot mannelijke raadsleden? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Idda Lyatonga Sway. Gekozen vrouwen blijken over het algemeen succesvoller te zijn bij de beïnvloeding van de besluitvorming dan mannen.

Mannelijke raadsleden participeren wel degelijk vaker in de besluitvorming dan vrouwelijke raadsleden, maar dit heeft niet zozeer te maken met het verschil in sekse, maar met de manier waarop een deel van de vrouwelijke raadsleden een zetel verkrijgt. Een aantal vrouwelijke raadsleden is namelijk benoemd in plaats van verkozen. Deze raadsleden vertegenwoordigen geen specifieke geografische gemeenschap. Van de gekozen vrouwen die wel een geografische gemeenschap vertegenwoordigen blijkt dat zij over het algemeen succesvoller zijn bij de beïnvloeding van de besluitvorming. De meest invloedrijke raadsleden zijn vaker gekozen vrouwen dan gekozen mannelijke raadsleden. Bovendien blijkt dat de benoemde vrouwelijke raadsleden weliswaar minder vaak pogingen wagen om de besluitvorming te beïnvloeden, maar wanneer zij een invloedspoging doen, dan zijn ze net zo succesvol als de gekozen raadsleden.

Uit Sways onderzoek volgen twee alternatieven om de rol van vrouwen in de besluitvorming te versterken. Het bestaande ‘special seats programma’, met de benoemde vrouwelijke raadsleden, kan worden gebruikt om vrouwen voor te bereiden op deelname aan een verkiezing, zodat zij in de toekomst als gekozen raadslid kunnen deelnemen aan de vergadering. Een alternatief is de benoemde vrouwelijke raadsleden een vergelijkbare positie te geven als de gekozen raadsleden, met vergelijkbare rapportage en verantwoordingsverplichtingen, zodat hun rol in de besluitvorming zichtbaarder wordt.

Idda Lyatonga Sway verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Het werd gefinancierd door Nuffic.