Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Deskundigenbewijs in het strafproces

Omgang met deskundigenbewijs in het strafproces kan beter

In het Nederlandse strafproces wordt regelmatig gebruik gemaakt van deskundigenbewijs. De inzet van deskundigen is echter niet vanzelfsprekend. Gerechtelijke dwalingen, bijvoorbeeld in de Schiedammer Parkmoordzaak, roepen de vraag op of op de juiste manier met deskundigen wordt omgegaan. Rolf Hoving heeft voor zijn promotie aan de RUG onderzocht of het huidige Wetboek van Strafvordering voldoende waarborgen biedt om dergelijke gerechtelijke dwalingen te voorkomen. Ook deed hij onderzoek naar betere manieren om met deskundigenbewijs om te gaan in het strafproces.

De informatie van deskundigen behoort er aan bij te dragen dat in het strafproces de juiste beslissingen worden genomen. Met de Wet deskundige in strafzaken heeft de wetgever gereageerd op de discussie over de omgang met deskundigenbewijs. Is de wetgever erin geslaagd het strafproces zo in richten dat deskundigenbewijs een zo groot mogelijke bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van de beslissingen die in het strafproces worden genomen? Of kan de omgang met deskundigenbewijs nog worden verbeterd?

Rolf Hoving heeft in zijn onderzoek enkele knelpunten gesignaleerd bij de omgang met deskundigenbewijs in het Nederlandse strafproces. Daarom doet hij aanbevelingen voor verbeteringen, gebaseerd op de omgang met deskundigenbewijs in het Engelse strafproces en door het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en op inzichten over de omgang met deskundigenbewijs uit de filosofie, sociologie en argumentatieleer. Deze aanbevelingen zien op de inschakeling en het onderzoek van de deskundige, de presentatie en de betwisting van het deskundigenbewijs en op de beoordeling van het deskundigenbewijs door de rechter en de motivering daarvan. Toepassing van de aanbevelingen verkleint de kans op gerechtelijke dwalingen door het gebruik van deskundigenbewijs.

Rolf Hoving verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid.