Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Hocus-pocus: look, but do not see!

A comparative analysis of the transparency rules and their failure to fight corruption in the Bulgarian public procurement system
Promotie:Mw. I. Georgieva
Wanneer:19 november 2015
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. L.W. (Laurence) Gormley, MA MSc
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Hocus-pocus: look, but do not see!

Analyse van corruptie bij openbare aanbestedingsprocedures in Bulgarije

Het proefschrift van Irena Georgieva omvat een analyse van de corruptie die plaatsvindt bij openbare aanbestedingsprocedures in Bulgarije en de onsuccesvolle pogingen om dit probleem op te lossen door het toepassingsbereik van het beginsel van transparantie te vergroten. De focus ligt op Bulgaarse wetgeving in de sector waarbij een gedetailleerde analyse plaatsvindt van de regels die transparantie moeten bewerkstelligen, deelnemers aan het aanbestedingsproces en verantwoordelijke instellingen. Georgieva bespreekt de verschillende soorten van overtredingen die betrekking hebben op corruptie, welke typerend zijn voor de verschillende stadia van het gunningsproces, evenals de wijze waarop zij het transparantiebeginsel schenden. Georgieva heeft het systeem waarbij toezicht op de contracterende publieke partij plaatsvindt en de beroepsmogelijkheden jegens diens besluiten in het huidige systeem worden geregeld, onderzocht, en ze belicht de wetgevende zwakheden, welke falen in het bestrijden van corruptie. Enkele van de meest betekenisvolle theoretische ontwikkelingen worden beoordeeld, evenals enige van de instellingen die zich bezighouden met de bestrijding van corruptie in Bulgaarse openbare aanbestedingen. Het Bulgaarse systeem van openbare aanbesteding wordt vergeleken met dat van twee andere lidstaten: Duitsland en Oostenrijk. De oplossingen die deze landen hebben ontwikkeld in de strijd tegen corruptie worden geanalyseerd in het licht van het transparantiebeginsel en het gebruik van andere mechanismen om corruptie te beperken. Dit voor zover deze maatregelen passend zijn in het kader van hun toepasselijkheid in de Bulgaarse situatie.

Irena Georgieva verrichtte haar onderzoek binnen het onderzoeksprogramma Protecting European Citizens and Market Participants aan het onderzoeksinstituut GCL van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de RUG.