Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Disclosure of information in criminal proceedings

A Comparative analysis of national and international criminal procedural systems and human rights law
Promotie:B.M. (Matteo) Fiori, PhD
Wanneer:26 maart 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. mr. B.F. (Berend) Keulen, prof. mr. dr. H.D. (Hein) Wolswijk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Disclosure of information in criminal proceedings

Toegang tot informatie in vijf strafrechtsstelsels onderzocht

Promovendus Brando Fiori doet in zijn proefschrift een aantal suggesties voor verbeteringen in de huidige regelingen over de ontsluiting van informatie in internationale strafrechtelijke procedures. Het verschaffen van toegang tot informatie en de procedurele regeling daarvan betreft een onderwerp waarbij enerzijds het belang van een adequate reactie op strafbare feiten en anderzijds mensenrechten een rol spelen. Het is een complex onderwerp omdat het meerdere onderdelen van het recht bestrijkt.

Fiori heeft, rechtsvergelijkend, de strafvorderlijke beginselen en regels over het verschaffen van toegang tot informatie in vijf strafrechtsstelsels onderzocht. Drie van deze stelsels zijn nationaalrechtelijk: Engeland, Italië en Frankrijk. Twee zijn internationaalrechtelijk: het Joegoslavië-tribunaal (International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia) en het Internationaal Strafhof (International Criminal Court).

De rechtspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) over het recht op een eerlijk proces en, specifieker, over het verschaffen van toegang tot informatie geeft het kader waarbinnen de drie nationaalrechtelijke regelingen kunnen worden beoordeeld. Ten slotte doet Fiori aanbevelingen over nu geldende regelingen die de ontsluiting van informatie betreffen. Bijzondere aandacht schenkt hij daarbij aan moderne internationale strafrechtelijke procedures.

Brando Fiori studeerde International Law. Hij verrichtte zijn onderzoek binnen het onderzoeksprogramma Effective Criminal Law aan het onderzoeksinstituut GCL van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de RUG. Fiori werkt nu bij de Raad van Europa.