Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Leadership effectiveness of the executive directors of local government authorities in Tanzania

Promotie:Dhr. G.R. (George) Igulu
Wanneer:25 mei 2023
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. J. (Ko) de Ridder, prof. dr. mr. A. (Albertjan) Tollenaar
Copromotor:dr. B.J.M. Emans
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Leadership effectiveness of the executive directors of local
government authorities in Tanzania

Effectief leiderschap van uitvoerende directeuren in Tanzania

In het Tanzaniaanse bestuurlijke stelsel worden de lokale overheden (local government authorities, LGA's) gezien als een belangrijke bestuurslaag die verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld onderwijs en gezondheidszorg. In de LGA is de uitvoerend directeur de hoogste ambtenaar. Deze directeur geldt als een belangrijke figuur. Maar welke managementrollen en leiderschapsgedrag vertonen de directeuren in de LGA's en in hoeverre en op welke manieren dragen deze rolvervulling en leiderschapsgedrag bij aan de effectiviteit (of ineffectiviteit) van de LGA's? George Igulu schrijft hierover in zijn proefschrift.

Igulu concludeert dat de directeuren vooral opereren als bureaucraten die instructies van de centrale overheid implementeren. De directeuren hebben weinig ruimte voor eigen strategie en opereren vooral informatief: zij geven instructies aan ondergeschikten en rapporteren naar de centrale overheid. Het dominante leiderschapsgedrag is transactioneel en Ubuntu, wat betekent dat de maatschappelijke positie van de directeur erg belangrijk is. Igulu geeft aan dat het belangrijk is de rol van de raad in de LGA te versterken en daarmee de rol van de directeur te verbeteren. Dit geeft de directeur het mandaat en de steun om strategie te ontwikkelen en uit te voeren.