Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Alumni Rechtsgeleerdheid Activiteiten voor alumni

Alumnimiddag Samen recht op energie

De ontwikkelingen in de energietransitie volgen elkaar in een snel tempo op en hebben grote gevolgen voor de maatschappij. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vraag waar windmolenparken geplaatst worden. Niet altijd kunnen de genomen beslissingen rekenen op draagvlak van het publiek. Zou dat anders kunnen? En zijn de gevolgen van bepaalde beslissingen juridisch wel houdbaar?

Daarnaast zijn als gevolg van de oorlog in Oekraïne de energieprijzen sterk gestegen. Steeds meer mensen kunnen hun energierekening niet betalen en er dreigt afsluiting. Heeft ieder mens recht op energie? Zou het een internationaal erkend mensenrecht moeten worden? Welke regelgeving is hiervoor nodig en hoe gaan we als samenleving om met de financiële consequenties?

Op deze vragen gaan we in tijdens het alumni event ‘Samen recht op energie’ op vrijdag 18 november 2022. Dit doen we samen met hoogleraar Energierecht en directeur van de Wubbo Ockels School of Energy and Climate Lorenzo Squintani en met docent en onderzoeker internationaal recht Marlies Hesselman.

Als alumnus van onze faculteit bent u van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. Wij kijken ernaar uit om u weer te mogen verwelkomen op de faculteit!

14.00: Ontvangst

14.10: Welkom door Jaap Dijkstra, directeur onderwijs Faculteit Rechtsgeleerdheid

Prof. Lorenzo Squintani

14.15: Prof. Lorenzo Squintani over publieksparticipatie in de energietransitie
Publieksparticipatie in besluitvorming wordt vaak gezien als een manier om maatschappelijk draagvlak voor beleid te vergroten. Maar wanneer leidt publieksparticipatie tot meer draagvlak? Wat is de rol van publieksparticipatie in de energietransitie en hoe wordt daarbij omgegaan met kwetsbare groepen?

15:00: Pauze

Mr. Marlies Hesselman

15.15: Mr. Marlies Hesselman over een mensenrecht op energie
Marlies Hesselman onderzoekt het recht op energie. In 2017 legde de EU in een nieuwe EU Pijler voor Sociale Rechten vast dat iedereen recht heeft op essentiële voorzieningen, waaronder ook toegang tot energie. Maar hoe definieer je een recht op energie juridisch? En wat zijn ondersteuningsverplichtingen van de overheid in de energietransitie?

16:00: afsluiting en borrel

Locatie en parkeren

De alumnimiddag vindt plaats in de Expositieruimte van het Harmoniegebouw (Oude Kijk in ’t Jatstraat 26). Komt u met de auto? Dan kunt u parkeren in parkeergarage Q-Park Ossenmarkt. Vanaf daar is het 5 minuten lopen naar de faculteit.

Deelname aan de alumnimiddag is gratis. Aanmelden is wel noodzakelijk.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Marije Cnossen via m.e.cnossen rug.nl

Heel graag tot ziens op 18 november!

Laatst gewijzigd:10 augustus 2023 12:14