Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Een Dag Student Theologie

Wanneer:do 07-03-2024 11:00 - 16:00
Waar:Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij, Oude Boteringestraat 38, Groningen
De faculteit

Denk je erover na om Theologie te gaan studeren? Wil je echt een goed beeld krijgen van wat de studie inhoudt? Kom dan naar Eén Dag Student!

In de opleiding Theologie bestudeer je het christendom, evenals het jodendom en de islam, vanuit verschillende wetenschappelijke invalshoeken: (kunst)geschiedenis, filosofie, psychologie, sociologie en taalkunde. Je kijkt naar hoe mensen reflecteren op hun geloof en hoe zij proberen God te begrijpen en te bereiken via bijvoorbeeld heilige geschriften, rituelen en kunst. Je verdiept je in de ontstaansgeschiedenis van deze wereldreligies en de wijze waarop zij, in onderlinge interactie, de huidige wereld hebben vormgegeven.

Daarnaast leer jij je tijdens de opleiding kritisch te verhouden tot grote maatschappelijke uitdagingen waar we in de 21e eeuw voor staan. Zoals de impact van klimaatverandering en wetenschappelijke ontwikkelingen in genetische manipulatie en kunstmatige intelligentie. Waar begint menselijk leven, en waar eindigt het? Theologie is altijd een belangrijk kader geweest van waaruit mensen over deze vragen hebben nagedacht. En ook nu zijn religieuze waarden van grote invloed op ethische vraagstukken. Binnen de opleiding Theologie leer jij je verhouden tot deze grote maatschappelijke thema's.

Een Dag Student

Op deze dag volg je proefcolleges van vakken die worden aangeboden binnen de opleiding, inclusief een vak binnen het zogenaamde PThU-traject i.s.m. de Protestantse Theologische Universiteit. Hierdoor weet je dus goed wat je kunt gaan verwachten wanneer je Theologie in Groningen gaat studeren; je maakt deze dag dus echt kennis met de inhoud van de studie. Daarnaast neem je alvast een voorproefje op het studentenleven aan de faculteit. En uiteraard is er heel de dag genoeg tijd om studenten, docenten en studieadviseurs het hemd van het lijf te vragen.

De dag is gratis en is inclusief lunch.

Proefcolleges
Docenten
Praktische Theologie (PThU)
Hebreeuws
Emmanuel Oliveiro
Religion and Philosophy

In het kort

Wanneer:

Donderdag 7 maart 2024, 11:00-16:00 uur

Waar:

Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij (Oude Boteringestraat 38, Groningen)

Waarom:
Om erachter te komen of de studie Theologie iets voor jou is.
Contact:
Dik Kootstra: 06 2969 8049 of communications.rcs rug.nl

Meer informatie over Theologie:

Website Theologie

Brochure Theologie