Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

In beeld: Aletta Jacobs Hoogleraren – prof. Dr. Louise Meijering

30 mei 2022

Een sterke ambitie van de RUG is meer vrouwen (vanuit de hele wereld) in hogere wetenschappelijke functies. Een streven dat heel goed past binnen de weg naar een inclusieve en diverse open RUG gemeenschap. De Universiteit kent al al jaren de Rosalind Franklin Fellowship en sinds 2020 zijn daar de Aletta Jacobs leerstoelen bij gekomen. Er is een speciaal stimuleringsfonds gecreëerd voor het instellen van deze nieuwe leerstoelen, exclusief bedoeld voor vrouwelijke wetenschappers. Vanuit dit fonds zijn vrouwen in de functie van Universitair Hoofddocent bevorderd tot Hoogleraar. Hiermee wil de RUG gendergelijkheid op hoogleraar-niveau aan de RUG vergroten. Er zijn op dit moment 17 Aletta Jacobs hoogleraren.

In deze videoserie lichten we een aantal van deze hoogleraren uit en laten we ze aan het woord over hun werk, carrière, passies en interesses. Wat vinden ze belangrijk in hun werk, wat zijn de ambities en hoe is het om als vrouw aan de Universiteit te werken zijn een aantal van de onderwerpen die aan bod komen.

In de tweede aflevering komt hoogleraar gezondheidsgeografie Louise Meijering aan het woord. Ze leidt ze een onderzoeksprogramma over het welbevinden van ouderen, in relatie tot mobiliteit en plaats verbondenheid. In de toekomst wil ze zich graag bezighouden met lange termijn onderzoek met kansarme groepen om te kijken naar de mechanismen die deze mensen in gemarginaliseerde posities plaatsen en houden.

In de vorige aflevering kwam Susan Aasman aan het woord. Er volgt nog een aflevering met Anne Beaulieu.

Lees meer over de RUG en Internationale Vrouwendag.

Laatst gewijzigd:30 mei 2022 14:28