Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Statement over gemaakte afspraken noodopvang

21 september 2021

De RUG hecht eraan te benadrukken dat de afspraken die gemaakt zijn met Gemeente Groningen, Hanzehogeschool Groningen en SOS na afloop van de recente bezetting van het academiegebouw worden nagekomen. Jouke de Vries: “De periode voor noodopvang wordt verlengd en er worden andere locaties voor noodopvang verkend, zodat er snel kan worden opgeschaald indien dit nodig mocht zijn.”

Voor de volledigheid hieronder de gemaakte afspraken:

Op donderdag 9 september is er overleg geweest tussen de Rijksuniversiteit Groningen, gemeente Groningen en actiegroep Shelter Our Students (SOS) over het tekort aan woonruimte voor studenten met name de internationals. De Hanzehogeschool was hierbij niet aanwezig maar kan zich vinden in de gemaakte afspraken. De volgende vier afspraken zijn vastgelegd.

De eerste

De huidige noodopvang wordt naar behoefte uitgebreid en verlengd. De prijs voor het huren van een bed op een slaapzaal is vastgelegd op 6 euro per nacht met ingang vanaf volgende week. Er wordt gezocht naar een extra noodopvanglocatie. Door het uitbreiden van de plekken in de noodopvang wordt SOS ondersteund en ontlast. De internationale studenten die nu slapen bij een andere student op de bank en nog geen kamer hebben gevonden, kunnen terecht in de noodopvang. Gezamenlijk gaan de partijen de verantwoordelijkheid aan om zich in te spannen om deze studenten (op indicatie van SOS ca. 180 internationals) door te geleiden naar de reguliere kamermarkt en indien nodig gefaseerd op te vangen in de noodopvang.

De tweede

De gemeente en de kennisinstellingen zetten zich in voor de bouw en eventueel versnellen daarvan van 1500 eenheden voor studenten op Zernike vanaf 2025. Daarnaast wordt een plek gezocht op en rond Zernike voor eventueel tijdelijke huisvesting in de periode voor 2025. Deze bouw van kamers moet betaalbaar zijn en mag niet ten koste gaan van de sociale verhuur elders in de stad. Ook moeten deze kamers goed bereikbaar en beschikbaar zijn voor de doelgroep namelijk de internationals.

De derde

De communicatie richting de internationals vanuit de Universiteit en Hanzehogeschool moet nog duidelijker en directer. Open en eerlijke communicatie met een waarschuwing over de schaarste op de woningmarkt in Groningen bij de start van het studiejaar, zodat een student zich bewust is van de situatie waar hij/zij in terecht kan komen. In de Uraad zal het beheersen van de instroom van studenten besproken worden.

De vierde

Gezamenlijk statement opgesteld door Gemeente, RUG, Hanze en SOS, die luidt als volgt.

Actiegroep SOS, gemeente RUG en Hanzehogeschool zijn het eens dat de huidige huisvestingssituatie voor internationale studenten een maatschappelijk probleem is. Dit probleem is niet enkel op te lossen met meer noodopvang en meer bouwen (al moet dat wel gebeuren). Gemeente en kennisinstellingen moeten meer instrumenten in handen krijgen om de instroom van studenten beter te kunnen afstemmen op de capaciteit van het onderwijs en de woningmarkt. De huidige financieringsstructuur van het hoger onderwijs is een probleem en dient verder besproken te worden.

Gezamenlijk roepen wij de landelijke politiek op om wettelijke mogelijkheden te creëren voor de benodigde instrumenten. Wij zullen hier stevig voor gaan lobbyen. Daarnaast erkennen wij dat de huidige problemen ook een gevolg zijn van een woningmarkt die niet meer functioneert en volledig op slot zit. De meest kwetsbaren op die markt, waaronder internationale studenten zijn daar het grootste slachtoffer van. We vinden het terecht dat daar zondag 12 september landelijk tegen gedemonstreerd wordt.

Laatst gewijzigd:21 september 2021 17:01