Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prof. dr. Mladen Popović herbenoemd als decaan van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

09 september 2021

We zijn blij en trots dat prof. dr. Mladen Popović voor nog eens 4 jaar decaan blijft van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap. Hij bekleedt sinds september 2017 deze functie en is voor een tweede periode door het CVB herbenoemd. Wij vertrouwen erop dat prof. Popović de faculteit op een uitstekende manier naar de toekomst zal leiden en begeleiden.

Mladen Popović studeerde aan de Rijksuniversiteit Groningen, de Katholieke Universiteit Leuven en Yale University. Hij deed archeologisch onderzoek in Megiddo en Jeruzalem. Hij is directeur van het Qumran Institute van de RUG, dat in Nederland een leidende rol heeft in de bestudering van de Dode Zeerollen. In 2008 ontving Popović de Keetje Hodshon Prijs van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, voor zijn met cum laude bekroonde dissertatie. Eind 2009 kende NWO hem een Veni-subsidie toe. Veni-subsidies zijn bestemd voor jonge, pas gepromoveerde wetenschappers met een opvallend en origineel talent voor vernieuwend onderzoek.

Popović is bekend om zijn onderzoek naar de Dode Zeerollen. In april van dit jaar bracht hij een onderzoek uit waarmee hij met behulp van kunstmatige intelligentie de makers van deze rollen kon achterhalen. Hij zegt hier zelf het volgende over: ‘Dit is spannend, want het opent een nieuw venster op het verre verleden, dat zicht biedt op de complexe verbanden tussen de schrijvers die de boekrollen maakten. In dit onderzoek vonden we bewijs dat de twee schrijvers van de Jesaja-rol een vergelijkbare stijl gebruikten, wat erop wijst dat ze eenzelfde schrijfopleiding hebben gevolgd. Onze volgende stap is om andere boekrollen te analyseren en te zien of we daar misschien schrijvers met een andere opleiding vinden.’

Prof. dr. Mladen Popović
Laatst gewijzigd:09 september 2021 16:17