Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO ESI-far subsidie voor RUG-onderzoekers Steg, Bouman en Scherpen

01 juli 2021

NWO heeft een ESI-far-subsidie van ruim 750.000 euro toegekend aan het TeSoP-project van RUG- onderzoekers prof. dr. Linda Steg, dr. Thijs Bouman en prof. dr. Jacquelien Scherpen. Het team gaat onderzoek doen naar transities in de warmtevoorziening en welke consequenties die hebben voor het bredere geïntegreerde energiesysteem. Het is een interdisciplinair project tussen omgevingspsychologen van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, techniekwetenschappers van het Engineering and Technology Institute Groningen van de Faculty of Science and Engineering, TNO, Gemeente Groningen (WarmteStadt), Enexis, ING Bank, PowerChainger en De Groene Afslag.

Energiesystemen

Energiesystemen zijn complex. Ze bevatten en verbinden een groot aantal verschillende energienetten (zoals elektriciteit, warmte, gas), bevatten verschillende systeemcomponenten (bijvoorbeeld technisch, economisch en sociaal) en opereren op verschillende niveaus (lokaal, regionaal en nationaal). De huidige aanpak om energiesystemen te verbeteren neemt doorgaans slechts een beperkt aantal aspecten mee. Dat resulteert in suboptimale en onrealistische oplossingen, zowel vanuit technisch, economisch als sociaal oogpunt.

TeSoP-project

Het TeSoP-project stelt een integratieve modellering van energiesystemen voor, die drie belangrijke facetten van systeemintegratie omvat: die tussen de energienetten, tussen de systeemcomponenten en tussen netniveaus. Uniek is de interdisciplinaire en integratieve aanpak. TeSoP zal de nieuwste inzichten vanuit Engineering, Economie en Bedrijfswetenschappen en Sociale Wetenschappen integreren. TeSoP zal nieuwe methodologieën, technologieën en kennis ontwikkelen over hoe diverse aspecten van geïntegreerde energiesystemen optimaal op elkaar kunnen worden afgestemd, zodat we een duurzame energietransitie kunnen realiseren die technologisch, economisch en sociaal haalbaar, aanvaardbaar en wenselijk is.

NWO Energiesysteemintegratie

NWO ESI-far is de derde call in het programma Energiesysteemintegratie. De RUG-onderzoekers ontvingen ook al subsidies uit eerdere calls van dit programma. Met de nieuwe subsidie kunnen zij hun succesvolle samenwerking voortzetten.

De ESI-far call richt zich op integratievraagstukken van energiesystemen op verschillende niveaus. Bijvoorbeeld het koppelen en optimaliseren van infrastructuren voor productie, transport en opslag van energie, met specifieke aandacht voor digitalisering. Het systeem als geheel staat centraal, niet de specifieke onderdelen. Deze call sluit aan bij het thema digitalisering uit het Kennis- en Innovatiecontract (KIC) 2018-2019, afgesloten tussen NWO en de Topsector Energie.

Laatst gewijzigd:27 oktober 2022 09:30