Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden

25 maart 2021

De Young Academy Groningen (YAG) verwelkomt zeven nieuwe leden. De YAG is een groep getalenteerde, enthousiaste en ambitieuze jonge onderzoekers uit verschillende vakgebieden van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG. Leden hebben een passie voor onderwijs en wetenschap en de bredere impact hiervan op de academische wereld en de maatschappij.

Leden van de Young Academy Groningen brengen hun ideeën tot uitvoering in samenwerking met onderzoekers uit alle vakgebieden, smeden interdisciplinaire banden en zetten gezamenlijke projecten op. Ze dragen bij aan het wetenschapsbeleid en organiseren activiteiten voor het grote publiek. Als gevolg van de COVID-19-maatregelen vonden deze activiteiten het afgelopen jaar voornamelijk online plaats, maar desalniettemin slaagden ze erin beginnende onderzoekers bij elkaar te brengen om ideeën over het programma Erkennen en Waarderen te bespreken en interdisciplinaire samenwerkingen te verkennen.

Lustrum

Dit jaar is een speciaal jaar omdat de YAG zijn eerste lustrum viert, wat ook betekent dat de YAG afscheid moet nemen van de eerste leden, die vanaf het begin hebben bijgedragen aan het succes en aanzien van de YAG. De YAG kijkt ernaar uit om samen met de universitaire gemeenschap, het College van Bestuur en andere Young Academy's in Nederland beginnende onderzoekers nog vele jaren te mogen vertegenwoordigen en is verheugd om de nieuwe lichting leden te verwelkomen. De lustrumviering en de officiële installatie van de nieuwe leden vindt plaats in september 2021.

De nieuwe leden

Dr. David Cheruiyot
Dr. David Cheruiyot

Dr. David Cheruiyot (Faculteit der Letteren)

Ik ben universitair docent bij het Centre for Media and Journalism Studies (CMJS). Mijn onderzoek richt zich op de transformatie van professionele journalistiek in de digitaal verbonden en gedataficeerde wereld van vandaag. Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in niet-journalistieke actoren, bijvoorbeeld critici van mainstreammedia of makers van 'echt/nep' nieuws. Met mijn onderzoek wil ik achterhalen hoe dergelijke actoren de traditionele journalistieke praktijk en de mondiale samenleving vormgeven. Eerder was ik postdoctoraal onderzoeker in een door het Aspasia onderzoeksprogramma van de NWO gefinancierd project dat onderzoek deed naar het veranderende landschap van mondiale conflict-(nieuws)verslaggeving. Ik ben gepromoveerd in Media- en Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Karlstad, Zweden, en ik heb ook gewerkt als journalist.

Ik ben verheugd me aan te sluiten bij de gemeenschap van uitmuntende academici van de Young Academy Groningen. Ik kijk ernaar uit een bijdrage te leveren aan YAG’s missie om een inclusievere en diversere (mondiale) wetenschappelijke gemeenschap te bevorderen, wat van cruciaal belang is in de huidige wereld waarin de onderlinge afhankelijkheid steeds groter wordt. Ik wil in het bijzonder bijdragen aan gesprekken over de internationalisering van de wetenschap en discussies over oplossingen voor ongelijkheid in de academische kennisproductie.

Dr. Léonie de Jonge
Dr. Léonie de Jonge

Dr. Léonie de Jonge (Faculteit der Letteren)

Ik ben universitair docent Europese Politiek en Maatschappij aan de Faculteit der Letteren. In mijn onderzoek en onderwijs probeer ik de opkomst en normalisatie van extreemrechts in de eenentwintigste eeuw te begrijpen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de vraag waarom rechts-populistische partijen in sommige landen en regio's succesvoller zijn dan in andere.

Door de normalisatie van extreemrechts zijn de liberale democratie en haar educatieve grondslagen omstreden geworden. Als gevolg hiervan zijn zowel de academische vrijheid als de universitaire autonomie op het gebied van onderwijs en bestuur in gevaar gekomen. Academische vrijheid is niet alleen essentieel voor het waarborgen van kwalitatief hoogstaand onderzoek en hoger onderwijs, maar ook voor het functioneren van de democratie in het algemeen. Maar wat bedoelen we precies met academische vrijheid? Wie is verantwoordelijk voor het verwezenlijken, behouden en beschermen van academische vrijheid? En welke grenzen kunnen hier legitiem aan worden gesteld? Als aankomend lid van de Young Academy Groningen kijk ik ernaar uit een platform te creëren om over dit prangende maatschappelijke vraagstuk van gedachten te wisselen.

Daarnaast ben ik gedreven om diversiteit in de academische wereld te promoten en bevorderen en endemische baanonzekerheid en tijdelijke arbeidscontracten aan te pakken, met name voor beginnende onderzoekers. Ik ben verheugd me aan te sluiten bij een netwerk van jonge, gemotiveerde onderzoekers om een inclusiever en duurzamer hoger onderwijssysteem op te bouwen.

Dr. Benjamin Leruth
Dr. Benjamin Leruth

Dr. Benjamin Leruth (Faculteit der Letteren)

Ik ben universitair docent Europese Politiek en Maatschappij aan de Faculteit der Letteren. Daarnaast ben ik coördinator van de RUG-brede Democracy and Governance Research Group en van de BA Europese Talen en Culturen. Voordat ik in 2019 bij de Rijksuniversiteit Groningen kwam, werkte ik aan de Universiteit van Canberra (Australië), de Universiteit van Kent (VK) en de Universiteit van Bath (VK).

Mijn onderzoek richt zich op drie deelgebieden: democratische innovaties, sociaal beleid en Europese integratie. De afgelopen jaren was ik betrokken bij het opzetten van mini-volksraadplegingen waarbij deelnemers werd gevraagd na te denken over het soort uitkeringen en diensten dat hun overheden over een generatie zouden moeten aanbieden. Naast het redigeren van twee grote uitgaven (een handboek over differentiatie in de Europese Unie en de Routledge Encyclopedia of European Studies) werk ik momenteel aan een project dat onderzoek doet naar de steun voor verzorgingsstaatschauvinisme in heel Europa.

Ik kijk er erg naar uit om samen te werken met gelijkgestemde onderzoekers die verborgen talent binnen de universiteit voor het voetlicht willen brengen, en om de belangen van alle jonge academici op lokaal, regionaal en nationaal niveau te behartigen. Ik wil met name een bijdrage leveren aan lopende debatten over toegang tot onderzoeksfinanciering, om de toegang tot solide, structurele basisfinanciering voor beginnende onderzoekers te bevorderen.

Dr. Esther Metting
Dr. Esther Metting

Dr. Esther Metting (Faculteit Economie en Bedrijfskunde)

Ik ben verheugd over mijn aanstelling en kijk ernaar uit om met andere YAG-onderzoekers samen te werken. Ik werk als universitair docent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, met een achtergrond in psychologie en epidemiologie. Mijn onderzoek richt zich vooral op het enerverende vakgebied van gezondheid en technologie (eHealth). Helaas kan niet iedereen profiteren van de voordelen van eHealth vanwege een slechte gezondheid en lage digitale geletterdheid. Dit is een probleem omdat deze kwetsbare groepen gemiddeld een slechtere gezondheid hebben en het meeste baat kunnen hebben bij eHealth. In mijn dagelijkse werk pas ik kennis uit de epidemiologie, gedrags- en implementatiewetenschappen toe om de acceptatie van eHealth te verbeteren. Het algemene doel van mijn onderzoek is om eHealth voor iedereen toegankelijk te maken.

Sinds de COVID-19-crisis ben ik betrokken bij verschillende COVID-19-projecten, waaronder de evaluatie van CoronaMelder/CoronaCheck voor het Ministerie van VWS en de evaluatie van de COVID-19-sneltestlocatie voor het onderwijs in Groningen.

De grote hoeveelheid nepnieuws en complotberichten hebben mij geleerd dat er behoefte is aan objectieve en begrijpelijke wetenschappelijke informatie voor het grote publiek. Samen met andere YAG-leden wil ik de kloof tussen wetenschappers en burgers verkleinen door onderzoek op een begrijpelijke manier te presenteren.

Dr. Muirne Paap
Dr. Muirne Paap

Dr. Muirne Paap (Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen)

Ik ben geboren en getogen in de provincie Groningen en heb een master in psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen behaald. Mijn onderzoeksinteresses en liefde voor Scandinavische talen brachten me naar Noorwegen, waar ik vijf jaar heb gewoond. Ik ben momenteel werkzaam als universitair docent aan de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen en heb een deeltijdaanstelling bij het academisch ziekenhuis van Oslo. Mijn onderzoek richt zich op de ontwikkeling en evaluatie van psychologische en onderwijskundige tests en op het interpreteren van testscores. In specifiekere zin onderzoek ik hoe we tests meer gepersonaliseerd en adaptief kunnen maken met behulp van computeralgoritmen en statistische modellen.

Diversiteit en gelijkheid hebben mij altijd na aan het hart gelegen. Het wonen en werken in een ander land heeft mijn inzicht in deze onderwerpen verdiept. Dit heeft ertoe geleid dat ik anders naar mijn eigen cultuur ben gaan kijken, en sommige aspecten daarvan meer ben gaan waarderen. Als lid van de YAG wil ik mijn ervaring gebruiken om de onderlinge verbondenheid op onze universiteit te vergroten en om bruggen tussen faculteiten, culturen, onderzoeksgebieden en genders te bouwen en versterken. Verder wil ik me inzetten voor het verstevigen van de positie van beginnende onderzoekers. Deze zijn op dit moment vaak te afhankelijk van hoogleraren en/of afdelingshoofden. Ik ben ervan overtuigd dat de erkenning van persoonlijke kwaliteiten los moet staan van iemands plaats binnen de academische hiërarchie; de toewijzing van professionele rollen en taken zou gebaseerd moeten zijn op verdienste en niet op rang.

Dr. Karsten Schulz
Dr. Karsten Schulz

Dr. Karsten Schulz (Campus Fryslân)

Mijn naam is Karsten Schulz en ik ben universitair docent Governance and Innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen, Campus Fryslân. Mijn huidige onderzoek richt zich op klimaatadaptatiebeleid en onderzoekt hoe digitale technologieën zoals blockchain en kunstmatige intelligentie maatschappelijke reacties op klimaatverandering kunnen ondersteunen. Ik ben gepromoveerd aan het Centrum voor Ontwikkelingsonderzoek van de Universiteit van Bonn, Duitsland. Daarnaast coördineer ik de nieuwe masterspecialisatie Climate Adaptation Governance aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Voordat ik bij Campus Fryslân kwam, werkte ik als overheidsadviseur op het gebied van digitale democratie en als onderzoeker voor een aantal internationale organisaties en onderzoeksprojecten rond klimaatverandering, met name in West-Afrika en Zuidoost-Azië. Ik ben ook research fellow van het Earth System Governance Project en lid van de internationale adviesraad voor het Future Earth-onderzoeksinitiatief Sustainability in the Digital Age.

Mijn belangrijkste motivatie om lid te worden van de Young Academy Groningen is om interdisciplinaire samenwerking in een inspirerende intellectuele omgeving te bevorderen en om de belangen van beginnende onderzoekers te behartigen. In mijn vrije tijd reis ik graag, beoefen ik vechtsporten en volg ik nieuwe digitale ontwikkelingen.

Dr. Marcello Seri
Dr. Marcello Seri

Dr. Marcello Seri (Faculty of Science and Engineering)

Ik ben wiskundige en houd me bezig met dynamische systemen, analyse en geometrie. Dit geeft me de gelegenheid om zowel abstracte wiskunde als mogelijke toepassingen te onderzoeken: ik vind het leuk om verder te kijken dan mijn eigen straatje en contact te leggen met collega's uit andere vakgebieden, wiskundig en anderszins. Na een academische onderbreking waarin ik als softwareontwikkelaar werkte, kwam ik in 2018 als universitair docent bij het Bernoulli Instituut voor Wiskunde, Informatica en Kunstmatige Intelligentie, waar ik verbanden onderzoek tussen stromen in singuliere geometrie en hun kwantisatie. Sinds ik hier werk, heb ik deelgenomen aan veel van de activiteiten die door de Young Academy worden georganiseerd en ben ik getuige geweest van de impact van hun werk. Ik ben verheugd me als nieuw lid aan te sluiten en direct bij te kunnen dragen aan de inspanningen van de YAG.

Ik heb met mijn gezin in vier landen gewoond en in de academische wereld en het bedrijfsleven gewerkt, en ik zou graag willen helpen om de universiteit inclusiever en multicultureler te maken en de algemene waarde van onderzoek te verdedigen, of het nu om zuiver, toegepast of interdisciplinair onderzoek gaat.

Laatst gewijzigd:29 maart 2021 13:24
View this page in: English

Meer nieuws