Nieuwe publicaties: september 2020 - februari 2021
04 maart 2021
GION onderwijs/onderzoek vindt het belangrijk om haar kennis te delen en ondersteunt het gebruik van open science. Om u te informeren over onze wetenschappelijke output vindt u daarom alle recente publicaties in een handig overzicht. Het betreft publicaties waarbij GION-medewerkers als (co-)auteur betrokken zijn geweest.
Aarzel niet om de auteurs te contacteren indien u deze publicaties niet kosteloos kunt raadplegen.
- Hamilton, D. G., Fraser, H., Hoekstra, R., & Fidler, F. (2020). Meta-Research: Journal policies and editors' opinions on peer review. Elife, 9, e62529. https://doi.org/10.7554/eLife.62529.sa2
- Field, S. M., Wagenmakers, E. J., Kiers, H. A., Hoekstra, R., Ernst, A. F., & van Ravenzwaaij, D. (2020). The effect of preregistration on trust in empirical research findings: Results of a registered report. Royal Society Open Science, 7(4). https://doi-org.proxy-ub.rug.nl/10.1098/rsos.181351
- Hoekstra, R., & Vazire, S. (2020). Aspiring to greater intellectual humility in science. Nature Human Behaviour. Preprint: https://doi.org/10.31234/osf.io/edh2s
- Akkermans, M., Hartman, E., & Mullender-Wijnsma, M. (2020). Vaker bewegend leren op school. Jeugd in school en wereld, 105(4), 40-43. https://onderwijstijdschriftenplein.nl/tplein/jsw-jeugd-in-school-en-wereld-jrg-105-december-2020-nr-4/
- Korpershoek, H., Canrinus, E. T., Fokkens-Bruinsma, M., & de Boer, H. (2020). The relationships between school belonging and students' motivational, social-emotional, behavioural, and academic outcomes in secondary education: a meta-analytic review. Research Papers in Education, 35(6), 641-680. https://doi.org/10.1080/02671522.2019.1615116
- Dijks, M. A., Warrens, M. J., Fleur, E., Korpershoek, H., Wichgers, I. J. M., & Bosker, R. J. (2020). The predictive power of track recommendations in Dutch secondary education. Pedagogische Studiën, 97(4), 263-280. https://research.rug.nl/files/154947491/ps_4_263.pdf
- Zhou, Y., Diemers, A. D., Brouwer, J., Muntinghe, F. L. H., Duvivier, R. J., Pols, J., Jaarsma, A. D. C., & Bos, N. A. (2020). The influence of mixing international and domestic students on competency learning in small groups in undergraduate medical education. BMC Medical Education, 20(1), [353]. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02277-0
- Meijer, A., Königs, M., van der Fels, I. M. J., Visscher, C., Bosker, R. J., Hartman, E., & Oosterlaan, J. (2020). The Effects of Aerobic Versus Cognitively Demanding Exercise Interventions on Executive Functioning in School-Aged Children: A Cluster-Randomized Controlled Trial. Journal of sport & exercise psychology, 1-13. https://doi.org/10.1123/jsep.2020-0034
- Mouw, J., Saab, N., Gijlers, H., Hickendorff, M., van Paridon, Y., & Van den Broek, P. (2020). The differential effect of perspective-taking ability on profiles of cooperative behaviours and learning outcomes. Frontline Learning Research, 8(6), 88-113. https://doi.org/10.14786/flr.v8i6.633
- Hingstman, M., Doolaard, S., Warrens, M. J., & Bosker, R. J. (2020). Supporting young struggling readers at Success for All schools in the United States and the Netherlands: Comparative case studies. Research in Comparative and International Education. https://doi.org/10.1177/1745499920975984
- Veldman, M. A., & Doolaard, S. (2020). Succes in groepjes. Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/succes-in-groepjes
- Veldman, M. A., Hingstman, M., Doolaard, S., Snijders, T. A. B., & Bosker, R. J. (2020). Promoting students' social behavior in primary education through Success for All lessons. Studies in Educational Evaluation, 67, [100934]. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100934
- Mendive, S., Mascareno Lara, M., Aldoney, D., Perez, J. C., & Pezoa, J. P. (2020). Home Language and Literacy Environments and Early Literacy Trajectories of Low-Socioeconomic Status Chilean Children. Child Development, 91(6), 2042-2062. https://doi.org/10.1111/cdev.13382
- van Gaalen, A. E. J., Brouwer, J., Schönrock-Adema, J., Bouwkamp-Timmer, T., Jaarsma, A. D. C., & Georgiadis, J. R. (2020). Gamification of health professions education: a systematic review. Advances in Health Sciences Education. https://doi.org/10.1007/s10459-020-10000-3
- Graupe, T., Fischer, M. R., Strijbos, J-W., & Kiessling, C. (2020). Development and piloting of a Situational Judgement Test for emotion-handling skills using the Verona Coding Definitions of Emotional Sequences (VR-CoDES). Patient Education and Counseling, 103(9), 1839-1845. https://doi.org/10.1016/j.pec.2020.04.001
- Spithoff, M. (2020). De wereld als experiment. Ten Brink Uitgevers. https://didactiefonline.nl/blog/blonz/de-wereld-als-experiment
- van der Cingel, M., & Brouwer, J. (2021). What makes a nurse today? A debate on the nursing professional identity and its need for change. Nursing philosophy: an international journal for healthcare professionals, [e12343]. https://doi.org/10.1111/nup.12343
- Akkermans-Rutgers, M., Doornenbal, J., Kassenberg, A., Bosker, R., & Doolaard, S. (2021). Is the twig bent as the tree is inclined? Children and parents interacting with school-distributed literacy assignments. Psychology in the Schools, 58(2), 377-399. https://doi.org/10.1002/pits.22452
- Korpershoek, H., King, R. B., McInerney, D., Nasser, R., Ganotice, F., & Watkins, D. A. (2021). Gender and cultural differences in school motivation. Research Papers in Education, 36(1), 27-51. [36]. https://doi.org/10.1080/02671522.2019.1633557
- Parlevliet, S., & Amsing, H. T. A. (2021). Freedom behind a fence: Outer place and inner space in Dutch classic primers (1902-1913). Special Issue of Paedagogica Historica. https://doi.org/10.1080/00309230.2020.1864421
Laatst gewijzigd: | 08 juli 2025 16:55 |
Meer nieuws
-
04 juli 2025
RUG reikt verschillende prijzen uit tijdens Ceremony of Merits
De RUG heeft verschillende prijzen uitgereikt aan excellente onderzoekers en studenten tijdens de Ceremony of Merits op 4 juli 2025.
-
02 juli 2025
Relinde Weil herbenoemd als lid van Raad van Toezicht RUG
Het heeft de Minister behaagd Relinde Weil te benoemen voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht RUG.