Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Keuzegids 2021: Archeologie en Minorities & Multilingualism weer in top 5 van Nederland

26 november 2020

Zeven bacheloropleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen krijgen in de Keuzegids Universiteiten 2021 het kwaliteitszegel Topopleiding, waarmee ze tot de top van het Nederlandse wetenschappelijk onderwijs behoren. Twee studies staan net als vorig jaar in de top vijf van best beoordeelde universitaire bacheloropleidingen, namelijk Archeologie en Minorities & Multilingualism. In de categorie ‘Brede Klassieke Universiteiten 2021’ staat de RUG dit jaar op een gedeelde vierde plaats (van zes).

De Keuzegids Universiteiten 2021 kent het label Topopleiding toe aan bacheloropleidingen die in de beoordeling een totaalscore van 75 punten (van de 100) of meer halen. Van de 63 opleidingen die landelijk dit label krijgen, zijn er zeven van de RUG; dit is gelijk aan 2020. De beste bacheloropleiding van de RUG is Archeologie met 93 punten.
De zes andere bacheloropleidingen die volgens deze normen tot de top van Nederland behoren, zijn: Minorities & Multilingualism (91), English Language and Culture (86), Global Responsibility and Leadership (86), Theologie (79), Religiewetenschappen (79), en Filosofie van een Bepaald wetenschapsgebied (75). Opvallend is dat ze net als vorig jaar bijna allemaal onder de ‘humanities’ ofwel geesteswetenschappen te scharen zijn.

Een studie kan ook de beste in zijn categorie van soortgelijke opleidingen zijn zonder het label topopleiding te krijgen. Nog eens vijf RUG-bacheloropleidingen zijn de beste in hun categorie: Bewegingswetenschappen, Informatiekunde, Astronomy, Media Studies, en Farmacie. Helaas scoren 17 bacheloropleidingen van de RUG dit jaar onder de 55 punten. Dit waren er minder in de voorgaande vijf jaar. Daarom staat dit op de agenda.

In totaal zijn 49 RUG-bacheloropleidingen beoordeeld; daarmee heeft de RUG samen met Leiden en UvA het hoogste aantal opleidingen van alle 14 Nederlandse universiteiten.

Over de Keuzegids en corona

De nieuwe Keuzegids Universiteiten 2021 verschijnt op donderdag 26 november. Daarin staan nieuwe studiesuccescijfers, nieuwe gegevens over de arbeidsmarkt en een overzicht van alle universitaire bachelors die in studiejaar 2021/2022 worden aangeboden. De Keuzegids wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op universitaire bacheloropleidingen.

De coronacrisis gooide afgelopen studiejaar roet in het eten van de Nationale Studenten Enquête. Door de grote impact van de pandemie op het hoger onderwijs zou de NSE een vertekend beeld teweeg kunnen brengen. Conclusie: de Keuzegids was aangewezen op gebruik van de oordelen uit 2019. De nieuwe ranking is dus grotendeels vergelijkbaar met vorig jaar.

Laatst gewijzigd:09 juni 2023 16:04