Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Subsidie voor stimuleren landbouwonderwijs Mozambique

09 maart 2020

Nuffic heeft een beurs van één miljoen euro beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de kwaliteit van beroepsonderwijs gericht op de landbouwsector in Mozambique. De Rijksuniversiteit Groningen leidt dit project en werkt daarbij samen met vier consortiumpartners.

Het consortium ontvangt de subsidie ​​voor het project “Enhancing community and market oriented TVET (Technical, Vocational, Education and Training) programmes in agriculture in the northern region of Mozambique through an interdisciplinary evidence generating approach with focus on food and nutrition security”, dat loopt van 1 januari 2020 tot 31 december 2021.

Ondernemen in de landbouw

Noord-Mozambique kent een groot potentieel voor ondernemerschap in de landbouwsector, maar bestaande educatieve programma's slagen er niet in dit potentieel voldoende te ontwikkelen. Het doel van het project is om meerdere opleidingsprogramma's op MBO (TVET)-niveau te verbeteren. Door verbeterde aansluiting op de arbeidsmarkt en focus op de ontwikkeling van de waardeketen van agrarische productie te integreren, kunnen de opleidingen bijdragen aan hogere inkomsten en voedzamere producten voor de betrokken (lokale) gemeenschappen. De agrarische faculteiten van de Universiteit van Lúrio en van de Katholieke Universiteit van Mozambique zullen het proces begeleiden met training en onderzoek, ondersteund door de Rijksuniversiteit Groningen. Hiermee ontwikkelen beide universiteiten ook meer gemeenschapsgerichte onderzoekscapaciteit.

Een deel van het onderzoeksteam

Consortium

De Rijksuniversiteit Groningen leidt het project en werkt samen met vier consortiumpartners, te weten het polytechnische Instituut voor Hoger Landbouwonderwijs in Coimbra (ESAC) in Portugal en de reeds genoemde agrarische faculteiten in het Portugeestalige Mozambique. Samen ondersteunen zij de curricula-activiteiten van drie agrarische beroepsinstellingen (TVET) in twee noordelijke provincies van Mozambique. Op basis van een exploratie van de behoeften en kansen, zal per TVET-instituut een specifiek op de situatie aangepast plan opgesteld worden. Een team met experts uit de onderwijs- en landbouwsector zal vervolgens samenwerken met diverse lokale stakeholders, zoals jongeren, vrouwen en boeren associaties om de plannen te realiseren en zo ook de lokale kennis te benutten en uit te breiden.
De Rijksuniversiteit Groningen versterkt door deelname aan dit project de goede band die zij al enige decennia heeft met verschillende partners in Mozambique en verheugt zich op een succesvolle samenwerking.

Het Orange Knowledge Program

Het Orange Knowledge Program is een Nederlands ontwikkelingsprogramma dat streeft naar wereldwijde duurzame en inclusieve maatschappelijke ontwikkeling. Het totale budget bedraagt € 195 miljoen. Dit budget is beschikbaar voor projecten in 53 ontwikkelingslanden en wordt beheerd door Nuffic, een Nederlandse non-profit organisatie voor internationalisering in het onderwijs. Het programma werd medio 2017 gelanceerd en biedt tienduizenden participanten de mogelijkheid om hun toekomst te veranderen door middel van onderwijs en training. Nuffic wordt gefinancierd door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken.

• Contact: Jacques Zeelen of Josje van der Linden
  • Meer informatie op de site van Globalisation Studies Groningen