Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Wetenschappelijke Ubbo Emmiuspenning 2019 toegekend aan Michel Wedel

30 augustus 2019
Michel Wedel

De Ubbo Emmiuspenning van de RUG is toegekend aan dr. Michel Wedel, hoogleraar Consumentenwetenschappen en eminent hoogleraar aan de Robert H. Smith School of Business, University of Maryland, en Henri Theil Visiting Chair of Marketing and Econometrics aan de Erasmus University Rotterdam. De uitreiking vond plaats op maandag 2 september, tijdens de opening van het Academisch Jaar 2019-2020.

De belangrijkste aanleiding voor het uitreiken van de penning is dat prof. dr. Wedel veel onderzoek heeft gedaan en vooral bekend is vanwege zijn werk op het gebied van marktsegmentatie met mixed regression models en visuele marketing met oogtracking. Hij heeft zo’n 200 publicaties (inclusief hoofdstukken in boeken) op zijn naam staan. Van deze publicaties zijn er 60 in de meest toonaangevende marketingtijdschriften verschenen, waaronder het International Journal of Research in Marketing.

Onderzoek met impact

Michel Wedel heeft zeven softwarepakketten ontworpen waarmee promovendi en professionals de methoden die hij heeft ontwikkeld kunnen implementeren. Zijn werk heeft veel impact gehad. Het bewijs hiervoor zijn de meer dan 20.000 citaties en een H-index van 72 (Google Scholar). Hij neemt de eerste plaats in onder Nederlandse marketingwetenschappers in termen van productiviteit (Verhoef & Stremersch, 2006, JNVM, 2006) en hij staat op de eerste plaats van de Netherlands Economists Productivity Ranking (De Economist, 2007). Naast een aantal onderscheidingen voor zijn papers heeft hij de Churchill-, de Parlin- en de Irwin-McGraw Hill-oeuvreprijzen van de American Marketing Association (AMA) ontvangen voor zijn werk op het gebied van marketingonderzoek. Daarnaast heeft hij, als eerste (en tot nu toe enige) in zijn vakgebied, de Dr. Hendrik Muller Prijs voor de Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de Koninklijke Nederlandse Akademie van de Wetenschappen (KNAW) ontvangen (2005, samen met Jan-Benedict Steenkamp).

Prof. dr. Wedel is (vice-)voorzitter geweest bij de promotie van 21 promovendi, waarvan twaalf terwijl hij werkzaam was in Nederland en negen terwijl hij werkzaam was in de Verenigde Staten. Michel heeft niet alleen studenten begeleid bij hun promotie in marketing, maar ook in economie (Sandor en Ebbes) en wiskunde (Yan, Liu en Dong).

Wedel in Groningen
Tijdens zijn aanstelling in Groningen heeft Michel Wedel veel gedaan voor de European Marketing Academy en het vakgebied als geheel. Hij is gastredacteur en redacteur op zijn vakgebied geweest voor de International Journal of Research in Marketing en maakte tien jaar deel uit van het bestuur. Hij heeft in de redactie gezeten van alle toonaangevende marketingtijdschriften en was of is nog steeds actief als redacteur van vijf speciale uitgaven van verschillende tijdschriften. Tijdens zijn verblijf in Nederland heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan het promotieonderwijs in Europa door zijn betrokkenheid bij de Europese en Nederlandse trainingsnetwerken voor promovendi (EDEN, LNBE, NAKE), die zijn opgezet in een tijd waarin de promotieprogramma’s van de meeste instellingen te klein waren voor een eigen curriculum. Hij is actief geweest in een groot aantal nationale en internationale organisaties, besturen en commissies en hij heeft meerdere congressen voorgezeten. Hij was lid van het uitvoerende comité van de European Marketing Academy, hij is voorzitter geweest van de Netherlands Classification Society en hij is verkozen tot Amerikaanse correspondent van de KNAW.

Sterke band
Prof. dr. Wedel heeft nog steeds een sterke band met de Rijksuniversiteit Groningen. Nadat hij Groningen had verlaten, was hij tot een aantal jaar geleden honorair hoogleraar van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB). Hij heeft samengewerkt met meerdere professoren van de Faculteit, waaronder Tom Wansbeek en Peter Leeflang, en recent met Tammo Bijmolt en P.K. Kannan. Toen hij tijdens de laatste winterconferentie van de AMA de prestigieuze Irwin McGrawHill Award ontving, vermeldde hij de belangrijke rol van Groningen in zijn ontwikkeling als wetenschappelijk onderzoeker, waarbij hij de Rijksuniversiteit Groningen promootte als een uitstekende werkgever voor de ontwikkeling van een academische carrière. Michel is zonder twijfel een van de meest prominente en succesvolle onderzoekers die ooit verbonden is geweest aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

Over de penning
De Ubbo Emmiuspenning werd in 1964 door het Groninger Universiteitsfonds (GEF) ingesteld ter gelegenheid van het 350-jarig bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen. Er bestaan twee versies van de penning: een voor wetenschappelijke verdiensten en een voor maatschappelijke verdiensten. Beide penningen worden eens in de vijf jaar uitgereikt.

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 16:20