Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Twee jonge onderzoekers naar topinstituten met Rubiconbeurs

16 januari 2019

Dr. Michael Lerch en Sanne van Dijk, twee veelbelovende RUG-wetenschappers, gaan dankzij het programma Rubicon van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten.

Intelligente materialen gaan vooruit

De natuur inspireert onderzoekers om nieuwe intelligente materialen te creëren die op hun omgeving reageren. Het onderzoek van dr. Michael Lerch streeft ernaar borstels op een oppervlakte op nanoschaal te ontwerpen waarvan de bewegingen gecontroleerd kunnen worden door verschillende kleuren licht. Lerch gaat 24 maanden onderzoek verrichten aan Harvard University in de Verenigde Staten.

Medische beelden als gids voor betere kankerbehandeling

Met de groeiende hoeveelheid medische beelden kan beter worden voorspeld welke patiënten minder goed op de kankerbehandeling reageren. Sanne van Dijk gaat innovatieve predictiemodellen ontwikkelen, om deze vervolgens te gebruiken om hoog-risico patiënten te selecteren voor een nieuwe intensieve tumor bestralingsbehandeling. Van Dijk zal 24 maanden werken als onderzoeker bij het MD Anderson Cancer Center in de Verenigde Staten.

Over Rubicon

Met Rubicon geeft NWO startende wetenschappers de mogelijkheid internationale onderzoekservaring op te doen als opstap voor een wetenschappelijke carrière.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:43