Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RUG beste brede masteruniversiteit van Nederland

Researchmaster Economics and Business behaalt allerhoogste score
08 maart 2018

In de nieuwe editie van de Keuzegids Masters krijgen 18 opleidingen van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) het label Topopleiding. De researchmaster Economics and Business van de RUG is zelfs beoordeeld als allerbeste universitaire masteropleiding van Nederland. Ook de master Nanoscience staat voor het zesde jaar in de top drie. V an de negen 'brede of algemene' universiteiten staat de RUG in totaal als eerste gerangschikt met 63,5 punten. Met de technische universiteiten erbij mag de RUG zich de derde (voltijds) masteruniversiteit van Nederland noemen.

Beste General University

18 topopleidingen

In de Keuzegids Masters 2018 zijn beschrijvingen opgenomen van alle masteropleidingen die officieel in Nederland zijn geregistreerd. Bij de meeste masters wordt bovendien met punten een kwaliteitsoordeel gegeven. Sommige studies zijn zo goed dat de redactie ze het label Topopleiding geeft (een score van 76 punten of meer). Landelijk kregen 157 masteropleidingen dit label. Van de masters van de RUG mogen zich 18 Topopleiding noemen. Dit zijn: Archeologie (research), Astronomy, Behavioural and Cognitive Neurosciences (research), Chemical Engineering, Criminal Law and Criminology, Ecology and Evolution, European Studies, Filosofie, International Law and the Law of International Organizations, Kunst- en Cultuurwetenschappen, Marketing, Rechtswetenschappelijk Onderzoek (research), Mathematics, Nanoscience, American Studies, Economics and Business (research), Sociologie, en Spatial Sciences (research).

…en daarnaast 13 eerste plekken

Naast de topmasters zijn ook nog 13 andere masteropleidingen van de RUG eerste in hun categorie: Taalwetenschappen, Taalwetenschappen (research), Archeologie, Theologie en Religiewetenschappen (research), Filosofie (research), International Economics and Business, Human Resource Management, Geneeskunde, Farmacie, Sport Sciences, Artificial Intelligence, Human-Machine Communication, en Chemistry.

Masterweek

Rector Magnificus – tevens econoom - Elmer Sterken is trots: “Onze Faculteit Economie en Bedrijfskunde heeft de allerbeste universitaire masteropleiding van Nederland in huis. De researchmaster Economics and Business behaalde maar liefst 104 punten. Ook de master Nanoscience scoort uitmuntend met 102 punten en staat daarmee voor het zesde jaar achtereen in de top drie van beste masteropleidingen in Nederland. Met de Masterweek in het vooruitzicht is dit prachtig nieuws.”
In die Masterweek, van 19-23 maart, organiseren de RUG-faculteiten op verschillende dagen een mastervoorlichting op locatie.

Keuzegids Masters 2018

In de Keuzegids worden alle Nederlandse masteropleidingen kort beschreven. Bij de meeste wordt een kwaliteitsoordeel gegeven, op basis van studentenoordelen en het oordeel van keurmerkinstantie NVAO.

Zie ook:

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 16:20