Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Theologie en Religiewetenschappen Topopleiding én beste opleiding in hun categorie

15 november 2018
Logo Top

‘Groningen is een echte aanrader voor zowel theologie als religiewetenschappen’, dat is de eindconclusie van de Keuzegids Universiteiten 2019 die vandaag verscheen. Beide opleidingen behouden niet alleen het kwaliteitszegel Topopleiding, maar zijn dit jaar ook beide de allerbeste bacheloropleiding van Nederland binnen hun categorie. ‘Een fantastisch resultaat en een groot compliment aan al onze docenten en onderwijsstaf', aldus onderwijsdirecteur van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap Sipco Vellenga.

Theologie scoorde dit jaar 88 punten en Religiewetenschappen 86. Daarmee staan beide opleidingen samen met Archeologie in de top drie van beste bacheloropleidingen aan de RUG. Deze drie opleidingen behoren bovendien tot de beste vier geesteswetenschappelijke opleidingen van geheel Nederland.

Theologie

De bacheloropleiding Theologie is al jarenlang van hoog niveau, het is nu het zevende jaar op rij dat deze opleiding wordt gewaardeerd als een Topopleiding. Dit jaar is Theologie ook nog eens de beste Theologie opleiding van Nederland, dit keer op de voet gevolgd door Apeldoorn. De voorgaande twee jaren was dit net andersom. ‘De meeste complimenten zijn er voor Groningen. Deze studie is echt praktijkgericht en heeft mooie faciliteiten. Ook bij de TUA zijn de studenten lovend. Net als in Groningen is het programma uitdagend, met veel aandacht voor wetenschappelijke- én praktische vaardigheden’, aldus de Keuzegids. Sinds 2012 biedt de RUG een bachelor Theologie aan in samenwerking met de Protestants Theologische Universiteit. Decaan Professor Mladen Popović: ‘dat wij sindsdien elk jaar het predicaat Topopleiding hebben gekregen bevestigt hoe vruchtbaar onze samenwerking is en ook hoe goed we elkaar aanvullen. Onze studenten plukken daar de vruchten van’

Religiewetenschappen

Religiewetenschappen zet de stijgende lijn voort die is ingezet sinds de herziening van het curriculum in 2016. De Keuzegids: ‘Ook bij religiewetenschappen loopt Groningen aan kop. Behalve bij humanistiek in Utrecht zijn de studenten nergens tevredener over de loopbaanvoorbereiding. Er is veel contact met mensen uit het werkveld, en ruimte om te oefenen met praktische vaardigheden.’ De opleiding in Groningen wordt dit jaar als beste religiewetenschappelijke opleiding van Nederland gewaardeerd, en neemt een duidelijke toppositie in. Groningen onderscheidt zich vooral op het gebied van de studeerbaarheid en wetenschappelijke vorming. ‘Het is goed om te zien dat er nu een hogere waardering is voor de loopbaanvoorbereiding. Daar hebben we de afgelopen jaren bewust in geïnvesteerd en dit aspect hopen we in de toekomst nog verder te versterken. Wij herkennen ons niet in het algemene oordeel van de Keuzegids dat Religiewetenschappers het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. Uit eigen onderzoek onder onze alumni blijkt dat 95% een baan heeft op minimaal HBO-niveau’, aldus onderwijsdirecteur Vellenga.

Keuzegids Universiteiten

DeKeuzegids Universiteiten wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op universitaire bacheloropleidingen. De beoordelingen in de gids worden onder meer opgesteld aan de hand van studentenoordelen (Nationale Studentenenquête), gegevens van Studiekeuze123 en visitatierapporten van de NVAO. Voor de masteropleidingen bestaat een aparte keuzegids masters.

Laatst gewijzigd:12 juni 2023 20:19