Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Marleen Kamperman wint KNCV Publieksprijs

10 oktober 2018
Marleen Kamperman

Marleen Kamperman heeft dit jaar de KNCV Publieksprijs gewonnen. De KNCV Publieksprijs wordt toegekend aan een chemicus die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling en betekenis van de chemie voor de maatschappij. Kamperman nam de prijs in ontvangst tijdens de Avond van de Chemie, het jaarlijkse feest dat de chemische beroepsvereniging organiseert voor haar leden.

Behalve onderzoeker, sinds kort aan de RUG, is Kamperman een inspirerende docent en betrokken bij vele outreach-activiteiten. Zo is ze initiatiefnemer van ‘Kennis op straat’, een programma waarin wetenschappers aan een breed publiek vertellen over hun onderzoek. Ook is Kamperman mede-organisator van het succesvolle Science Café in Wageningen, en betrokken bij activiteiten voor kinderen op de basisschool. In 2017 won Kamperman de Nationale Wetenschapsquiz.
Door haar gedrevenheid en haar inspirerende manier van vertellen, weet ze vele volwassenen en kinderen enthousiast te maken voor de chemie. De jury noemde haar een rolmodel voor veel jonge mensen die een studie of een carrière in de chemie overwegen.

Over de KNCV

De KNCV is de Nederlandse beroepsvereniging voor chemici, life scientists en procestechnologen. De meer dan 7000 leden houden zich bezig de variëteit en rijkdom van het moleculaire vakgebied tot leven te brengen. Naast belangenbehartiging en de organisatie van netwerkactiviteiten, draagt de KNCV bij aan een accurate en juiste berichtgeving over chemie. Dit jaar bestaat de KNCV 115 jaar. De derde editie van de Avond van de Chemie vond plaats in Theater Diligentia, Den Haag. Tijdens dit jaarlijks terugkerende evenement worden de bezoekers bijgepraat over de laatste stand van zaken, innovaties en de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de chemie.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:24