Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Robert Lensink Officier in de Orde van Oranje Nassau

26 april 2018
Prof. Robert Lensink en burgemeester P. van Dijk (gemeente Aa en Hunze)

Prof.dr. Robert Lensink is op 26 april koninklijk onderscheiden tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Lensink (Tiel, 1962) is hoogleraar Finance & Financial Markets aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG (80%) en hoogleraar Finance & Development binnen de Development Economics Group van Wageningen University & Research (20%). Alom staat hij bekend als een eminente onderzoeker, een inspirerende mentor en collega en een bevlogen opleider, met een sterke voorkeur en onvermoeibare inzet voor Afrika en de economie van de derde wereld in het algemeen.

Inzet in de overtreffende trap

In binnen- en buitenland geldt Lensink als een echte topper op zijn vakgebied. Hij zet zijn aanzienlijke talenten met grote overgave in voor een keur aan wetenschappelijke projecten, samenwerkingsverbanden en initiatieven. De manier waarop hij zijn beide hoogleraarschappen invult is treffend voor hem als persoon: alles wat hij doet, doet hij in de overtreffende trap en op zeer hoog niveau. Dit geldt zowel voor de talloze wetenschappelijke publicaties die hij op zijn naam heeft staan als voor het verwerven van externe middelen voor wetenschappelijk onderzoek. Hij begeleidt vele promovendi, neemt enthousiast en vaak deel aan leescommissies voor andere promovendi en voert zijn bestuursfuncties en redacteurschappen met volle overgave uit. Verder neemt hij als trekker of projectleider deel aan talloze internationale onderzoeksprojecten over onder andere microfinanciering in Bolivia, India, Ethiopië, Ghana en Rwanda. Terugkerende thema’s in zijn onderzoek zijn de organisatie en evaluatie van microfinanciering, ondernemerschap, transparantie, armoede, kosten, inkomensongelijkheid en economische groei.

Steeds weer een nieuw project

De baanbrekende prestaties van Lensink zijn alleen te vinden voor mensen die goed zoeken in research databases en op websites van heel verschillende organisaties. Zelf staat hij niet lang stil bij zijn successen, maar is altijd bezig met het uitdenken van een plan voor het volgende onderzoek of een nieuw project met steeds totaal verschillende mensen uit ongeveer alle landen ter wereld: van Afrika tot Antarctica. Ook begeleidt hij graag promovendi uit ontwikkelingslanden, want volgens hem is daar het echt interessante onderzoek te doen. Onderzoek dat kan bijdragen aan een verbetering van omstandigheden en peil van leven. Het meest bijzondere is misschien wel dat hij op basis van onderzoek in ontwikkelingslanden en opkomende markten publiceert in economische toptijdschriften, waarbij de uitkomsten de inwoners van die landen direct ten goede komt.

Grote maatschappelijke betrokkenheid

Het werk van Lensink kenmerkt zich door een grote maatschappelijke betrokkenheid bij ontwikkelingslanden. Als geen ander slaat hij daarbij een brug tussen zijn academische werk aan de RUG en de praktijk. Dit blijkt onder meer uit optredens in publieke debatten en zijn vooraanstaande rol in onderzoek naar en evaluatie van microfinanciering in ontwikkelingslanden, een van de belangrijkste vraagstukken ter wereld. Zijn focus ligt daarbij op duurzaamheid en het belang van economisch inzicht in mondiaal perspectief. Hij richt zich bij voorkeur op oplossingen die ook op de lange termijn houdbaar zijn. Verder is hij altijd bereid om bij te dragen aan de gemeenschap: zowel aan lokale wetenschappers, voor wie hij altijd met raad en daad klaar staat, als voor mensen in ontwikkelingslanden die profiteren van de inzichten van zijn onderzoek naar armoede en microfinanciering.

Internationale bijdragen

Lensink zet zijn aanzienlijke en actuele ervaring, gebaseerd op eigen onderzoek, tevens in voor de ontwikkeling van economisch leiderschap in Afrika. Zo is hij nauw betrokken bij het African Economic Research Consortium, een vooraanstaand orgaan dat is gericht op belangrijke landen in Afrika, en gevoed en ondersteund wordt door invloedrijke internationale partnerorganisaties.Ook heeft hij verschillende activiteiten ontplooid voor de United Nations University World Instituten For Development Economics Research/UNU-WIDER te Helsinki. In dit verband publiceerde hij het wetenschappelijke artikel Financial Sector Development for Growth and Poverty Reduction over groei en armoede en hoe deze met elkaar in evenwicht gebracht kunnen worden en in welke vorm opkomende economieën hun financiële sector moeten vormgeven om effect te hebben op armoede.

Voorbeeldig docent

Lensink staat verder bekend als een voorbeeldige docent, die intens betrokken is bij zijn studenten en promovendi en bereid is om ook onder zeer moeilijke omstandigheden ver te reizen om mensen in het veld bij te staan. Zijn onderwijsresultaten zijn van hoog niveau. Promovendi die hij begeleidt als promotor, melden zich niet zelden vanwege hem bij de RUG. Zijn talent om de verschillende werelden van de economie en finance te verbinden en zijn brede blik op economische vraagstukken zijn van grote waarde voor het onderwijs in het algemeen en zijn studenten en promovendi in het bijzonder.

Toppositie op internationale rankings

Dat het wetenschappelijke onderzoek van Lensink van excellente kwaliteit is blijkt ook uit zijn positie op de RePEc, een ranking door collega-onderzoekers: de kwaliteit en de omvang van zijn onderzoek van de laatste tien tot vijftien jaar hebben hem gebracht tot de top 5 procent van economisch onderzoekers van een groep van bijna 50.000 onderzoekers. Ook scoort hij bijzonder hoog op andere internationale rankings zoals de Google Scholar Index en de H-index van de Web of Science. Gezien de energie waarmee hij telkens nieuwe projecten aanpakt, zou het niet verwonderlijk zijn als we in de toekomst nog veel van Lensink gaan horen.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:23