Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Manfred Thoma-medaille voor Ming Cao

11 juli 2017
Prof. Ming Cao

De Manfred Thoma-medaille is op 9 juli toegekend aan Professor Ming Cao van het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG) tijdens de openingsceremonie van de Wereldconferentie van de IFAC in Toulouse.

Deze prijs, die in 2015 in het leven geroepen werd, is een erkenning van de uitmuntende bijdragen van een jonge onderzoeker of ingenieur van onder de 40 jaar op het gebied van Systems & Control, in de breedste zin van het woord. De prijs is vernoemd naar Manfred M. Thoma, die toonaangevende bijdragen heeft geleverd aan het vakgebied Controle en aan de IFAC, de International Federation of Automatic Control. Daarnaast steunde hij veel jonge wetenschappers in hun carrière. Het IFAC-bestuur kent de medaille toe op aanbeveling van een selectiecommissie. Naast een medaille krijgt de winnaar ook een geldbedrag.

Ming Cao is hoogleraar Networks and Robotics aan het ENTEG (van de Rijksuniversiteit Groningen). Cao is opgeleid als elektrotechnisch ingenieur en koestert grote belangstelling voor het bouwen van wiskundige modellen voor complexe systemen. Hij verricht baanbrekend werk op het gebied van controlesystemen die groepen autonome robots laten samenwerken. Cao is opgegroeid in China en heeft gestudeerd in de Verenigde Staten.

Algoritmen van dieren

In de toekomst zullen autonome auto’s en robots die rekening houden met elkaars handelen steeds vaker voorkomen. Cao werkt aan deze ontwikkeling samen met collega’s uit de sociologie, wiskunde en biologie. De algoritmen die zijn ontwikkeld voor de robots zijn deels geïnspireerd op de bewegingen van dieren, vooral vissen en vogels, die ook in formatie handelen. ‘Vroeger ontwierpen we robots die gewoon de instructie kregen samen te werken’, verklaart Cao. ‘Nu blijkt dat robots die zelf kunnen beslissen niet automatisch samenwerken als er tegenstrijdige belangen spelen. Wij kunnen dit veranderen met behulp van inzichten uit de sociologie over hoe mensen samenwerken.’

Laatst gewijzigd:14 april 2020 14:58