‘Open up to open access’ campagne van start gegaan
Op 15 mei is de ‘Open up to open access’ campagne van start gegaan. De campagne, die ondersteund wordt door de Vereniging van Universiteiten (VSNU), heeft als doel wetenschappers te stimuleren om artikelen open access te publiceren. De Rijksuniversiteit Groningen vindt open access van groot belang en doet daarom mee aan de campagne.
Het vrij toegankelijk maken van artikelen heeft veel voordelen. Artikelen zijn beter vindbaar, waardoor het bereik groter wordt en het aantal citaties groeit. Bovendien vindt de RUG het belangrijk dat resultaten van onderzoek vrij beschikbaar zijn voor publiek, zodat zij toegang hebben tot kwalitatief hoogwaardige informatie.
Door deel te nemen aan de ‘Open up to open access’ campagne wil de RUG de voordelen en mogelijkheden van open access verder onder de aandacht brengen en stimuleren. Zo biedt de RUG onderzoekers sinds 1 januari 2017 de mogelijkheid om hun output in open access beschikbaar te stellen, met name via de zogeheten groene route.
Meer informatie
Laatst gewijzigd: | 14 april 2020 13:10 |
Meer nieuws
-
16 april 2024
RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...
-
02 april 2024
Vliegen op houtstof
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
18 maart 2024
VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups
Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...