Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Femke Stock wint Mallinckrodt prijs 2015

05 september 2016

Sinds 1935 reikt de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG elke tien jaar de Mallinckrodt prijs uit. De prijs wordt elke tien jaar toegekend aan het meest originele proefschrift in de Theologie en Religiewetenschappen in Nederland. De Mallinkrodtprijs van 2015 is tijdens de Opening van het Academisch jaar van de RUG in de Martinikerk uitgereikt aan oud RUG-promovenda Femke Stock voor haar proefschrift Speaking of home. Home and Identity in the multivoiced narratives of descendants of Moroccan and Turkish migrants in the Netherlands .

Levensverhalen van Marokkaanse en Turkse Nederlanders

Dr. femke Stok ontvangt Mallinckrodt prijs

Femke Stok promoveerde in september 2014 cum laude aan de RUG op haar onderzoek naar levensverhalen van Marokkaanse en Turkse Nederlanders. Zij liet een groep Marokkaanse en Turkse Nederlanders aan het woord, waar volgens haar veel óver, maar nauwelijks méé gepraat wordt. ‘Deze mensen worden voortdurend langs de meetlat gelegd: zijn ze hier wel ‘thuis’ genoeg? Thuisvoelen wordt een soort vereiste om als geïntegreerd te gelden. Maar uit de verhalen die ik hoor, gaan ze zich juist door die scepsis minder thuis voelen. Mensen vinden het belangrijk hoe er over hen gedacht wordt in Nederland – vaak hoopten ze dat ik in mijn boek zou gaan vertellen ‘hoe wij écht zijn’.’ Omdat thuisgevoelens ook vanuit antropologisch en psychologisch oogpunt interessant zijn, besloot Stock op zoek te gaan naar de verhalen van nakomelingen van migranten: stedelingen en plattelanders, hoog- en laagopgeleid, al dan niet werkend, mannen en vrouwen. De manier waarop de geïnterviewden over een complex begrip als ‘thuis’ praten, biedt volgens haar inzicht in hun identiteit. In haar proefschrift bespreekt ze sociale relaties en eigenheid, landen en huizen, discriminatie, familie en islam, en laat ze zien hoe zulke thema’s samenkomen in persoonlijke verhalen.

In een video vertelt Femke meer over haar onderzoek.

Femke Stock

Femke Stock (Berlijn, 1981) studeerde Godsdienstwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze voltooide de researchmaster Religious Symbols and Traditions en verrichtte haar promotieonderzoek aan de Graduate School of Theology and Religious Studies, Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap. Op 11 september 2014 promoveerde ze cum laude op haar onderzoek naar levensverhalen van Marokkaanse en Turkse Nederlanders. Ze is nu werkzaam als geestelijk verzorger in het VU medisch centrum.

Mallinkrodt prijs

De Mallinkrodtprijs is in 1925 ingesteld door de nabestaanden van professor Willem Mallinkrodt die van 1902 tot 1915 als kerkelijk hoogleraar aangesteld was aan de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG. De prijs wordt elke tien jaar uitgereikt aan de schrijver van het meest originele proefschrift in de Theologie en Religiewetenschappen, verdedigd aan een Nederlandse openbare universiteit. De beoordeling vindt plaats door de hoogleraren verbonden aan deze faculteit.

Voorgaande winnaars

1935 dr. K.H. Miskotte