Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Koninklijke Onderscheiding voor Frank den Hollander, Peter de Haan en Alina Kiers

26 april 2016
De Bende van Baflo Bill
Foto: Elmer Spaargaren

Dinsdag 26 april werden Frank den Hollander, Peter de Haan en Alina Kiers benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Frank den Hollander, Peter de Haan en Alina Kiers

Frank den Hollander (Middelburg, 1957), Peter de Haan (Loppersum, 1956) en Alina Kiers (Groningen, 1958) hebben vanaf het midden van de jaren 1980 tot nu permanent in verschillende hoedanigheden, onder variërende naam en in wisselende samenstelling op een bijkans onvergelijkbare manier bijgedragen aan de beleving van de Groninger taal en cultuur. Zij maakten furore als Pé Daalemmer en Rooie Rinus, de Bende van Baflo Bill en Voorheen de Bende. Het trio brengt een unieke mengeling van cabaret, muziek en theater. Hun humor is aanstekelijk en de onderwerpen sluiten aan bij het dagelijks leven in stad en provincie.

Hoewel zij er niet voor zijn opgericht hebben zij veel betekend voor het Gronings als streektaal en een enorme bijdrage geleverd aan het verbeteren van het imago van het Gronings. Mede door hun toedoen is er ontegenzeggelijk een brede herwaardering voor de streektaal gekomen. Hun teksten hebben de Groningers weer trots gemaakt op hun taal en streek.

Nieuw zelfbewustzijn van de regio

Daarbij komt dat zij ook veel jongeren bereiken, een doelgroep waar de streektaal lange tijd niet ‘cool’ was. Het past in een nieuw zelfbewustzijn van de regio en de herwaardering van de eigen identiteit om het Gronings te gebruiken. Voor velen die bijvoorbeeld in Groningen hebben gestudeerd en weer naar elders zijn vertrokken zijn zij nog altijd een begrip. Ze hebben ervoor gezorgd dat mensen van jong tot oud naar theaters gingen, ook mensen die daar anders nooit kwamen, en hebben het Gronings speels, komisch, humoristisch en eigentijds een plaats gegeven.

Bij de jaarlijkse intocht van Sint Nicolaas in Groningen zijn Den Hollander en Kiers al sinds eind jaren 1990 geheel belangeloos en op zeer enthousiasmerende wijze betrokken. Den Hollander vervult op voortreffelijke wijze de rol van Hoofdpiet en Kiers verzorgt de presentatie. Zij praat de gebeurtenissen vlot aan elkaar en weet de kinderen voortdurend Sinterklaasliedjes te laten zingen. De interactie met de Hoofdpiet is hierbij van wezenlijk belang. De Hoofdpiet is ook degene die, als de stoet eenmaal is aangekomen voor het stadhuis op de Grote Markt, het gedicht voor Burgemeester en Wethouders voordraagt. In dit gedicht stelt hij op lichtvoetige wijze veelal bestuurlijke aangelegenheden aan de kaak die in het afgelopen jaar het nieuws haalden. Het is niet alleen op de dag van de intocht dat Den Hollander en Kiers zich inzetten, ook in de aanloop daar naartoe wordt van hen de nodige tijd en voorbereiding gevergd.

Naast zijn grote bekendheid als Pé Daalemmer treedt Peter de Haan ook solo op. Hij schrijft en zingt eigen liedjes in het Groninger dialect. Daarnaast schrijft en zingt hij nummers in opdracht van Radio Noord. Verder zet hij zich in als ambassadeur van SONT, de Samenwerkende Organisaties in het Nedersaksisch Taalgebied, dat zich sterk maakt voor de landelijke erkenning van het Nedersaksisch, waar het Gronings deel van uitmaakt.

Frank den Hollander, Peter de Haan en Alina Kiers worden Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Laatst gewijzigd:14 april 2020 08:11