Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

P.F. Thomése wordt gastschrijver van de Rijksuniversiteit Groningen

07 april 2016
foto: Annaleen Louwes

Schrijver, essayist en cultuurcriticus P.F. Thomése is de nieuwe gastschrijver van de Rijksuniversiteit Groningen. In drie lezingen en een openbaar interview zal hij zich komend najaar buigen over de thema’s ‘leesbare en onleesbare boeken’, en ‘verdwalen’. Daarnaast verzorgt hij voor een geselecteerde groep studenten werkcolleges over de (vermeende) leesbaarheid en onleesbaarheid van literaire teksten.

Programma

Op de eerste bladzijden al verdwaald en nooit meer thuisgekomen. Het is iedereen wel eens overkomen. Deze ervaring van onleesbaarheid is soms zo sterk, dat ze een wezenskenmerk van literatuur lijkt te vormen. Toch zegt dit ‘afschrijven’ van ´onleesbare´ boeken in de eerste plaats iets over ons zelf. Creativiteit is niet alleen een eigenschap van de schrijver, ook de lezer kan niet zonder.

Dit thema komt steeds terug in de openbare lezingen van gastschrijver P.F. Thomése. Hij wordt geïnterviewd over zijn veelzijdige oeuvre en gaat zelf in gesprek met collega-schrijvers Tonnus Oosterhoff en Griet Op de Beeck over de (on)leesbaarheid van hun werk.

P.F. Thomése

P.F. Thomése (1958) is een van de veelzijdigste schrijvers van ons taalgebied; romancier, essayist, polemist, verhalenverteller, ironicus en scherp cultuurcriticus. Hij is veelvuldig genomineerd en bekroond met onder meer de Ako Literatuurprijs en de Bob den Uylprijs, en zijn werk is in meer dan twintig talen vertaald. Sinds zijn debuut Zuidland (1990) lijkt onvoorspelbaarheid de enige constante in zijn oeuvre. Zijn werk varieert van het aangrijpende egodocument Schaduwkind (2003) tot de schelmenromans J. Kessels: The Novel (2009) en Het bamischandaal (2012). Zijn laatste roman De onderwaterzwemmer (2015) is genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2016.

Gastschrijverschap

Sinds 1986 is aan de Rijksuniversiteit Groningen elk najaar een gastschrijver verbonden. De gastschrijver verzorgt openbare lezingen en een reeks werkcolleges. Gastschrijvers aan de Groningse universiteit waren onder meer Dick Hillenius, Doeschka Meijsing, Willem Wilmink, Monica van Paemel, Willem Jan Otten, Gerrit Krol, Nelleke Noordervliet, Bernlef, Rutger Kopland, Joost Zwagerman, Thomas Rosenboom, Bas Heijne, Koos van Zomeren, Tonnus Oosterhoff, Marjolijn Februari, Esther Jansma, Kader Abdolah, Arthur Japin, Annejet van der Zijl, Hans Aarsman, Marjoleine de Vos en Joost de Vries.

De organisatie van het Gastschrijverschap is in handen van de RUG en Studium Generale Groningen.

Voor meer informatie:

Guus Termeer, Studium Generale Groningen, telefoon (050) 363 5464, a.j.m.termeer rug.nl, www.rug.nl/studium

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:42