Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Tienduizend kinderen nemen deel aan online colleges RUG

30 maart 2016
Prof. Jan Willem Romeijn in een van de video's bij de cursus

Tienduizend basisschoolkinderen in Nederland en België starten komende week met de online lessenserie ‘Wetenschapper in de klas’ van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Leerlingen van groep 7 en 8 volgen zeven weken lang online colleges over bijvoorbeeld het heelal, rechten en filosofie. De RUG is de eerste Nederlandse universiteit die een dergelijk programma speciaal voor basisschoolkinderen lanceert.

De kinderen maken in de gratis lessen kennis met de volle breedte van de wetenschap: astronomie, rechten, biologie, psychologie, geneeskunde, filosofie en geschiedenis. In elke les introduceert een wetenschapper met een filmpje zijn of haar vakgebied. Daarna krijgen leerlingen een aantal verwerkingsopdrachten. Leerkrachten kunnen deze opdrachten naar eigen inzicht makkelijk uitbreiden door zelf opdrachten toe te voegen aan het aangeboden materiaal.

Natuurlijke match

De digilessen zijn bedacht door zeven enthousiaste RUG-wetenschappers. Kinderen en wetenschap zijn een natuurlijk match, aldus een van de initiatiefnemers, professor Natasha Maurits. ‘Kinderen willen graag weten hoe iets zit en werkt. Die nieuwsgierigheid hebben wij wetenschappers ook. Bovendien vertellen we graag over ons vak. Met de online lessen komen we bij al die tienduizend kinderen in de klas. Dat zou anders onbetaalbaar en logistiek onmogelijk zijn.’

Junior MOOC

Arjen Dijkstra, coördinator van het project, is erg blij met het grote aantal aanmeldingen. ‘Gratis online colleges voor volwassenen, Massive Open Online Courses (MOOC’s), zijn al een tijd mateloos populair. Dat onze junior-editie nu ook zo aanslaat, overtreft onze stoutste verwachtingen. Inmiddels doen zo’n driehonderd scholen mee, waaronder zelfs een aantal uit Vlaanderen. Daarnaast hebben ruim honderd ouders zich met hun zoon of dochter aangemeld.’

Extra uitdaging

Een van de scholen die zich meteen inschreef is het Comperio college voor hoogbegaafde leerlingen in Wolvega. ‘Ik vind de digilessen een erg goed initiatief’, vertelt groepsleerkracht Ageeth Bos. ‘Op deze manier worden onze leerlingen ook eens door iemand anders uitgedaagd dan door de eigen leerkracht. Daarnaast is het van belang om leerlingen een onderzoekende houding aan te leren. Samenwerking tussen de universiteit en de basisschool is daarvoor erg belangrijk.’

Heelal

Alle tienduizend deelnemers starten volgende week maandag met een les over het heelal door natuurkundige Diederik Roest. De lessenserie eindigt in juni met filosoof Jan Willem Romeijn, die met de leerlingen de kennis uit voorgaande lessen in twijfel trekt met de vraag ‘Wat weten we nou eigenlijk?’ Leerkrachten kunnen zich nog steeds met een klas opgeven, maar leerlingen kunnen ook samen met hun ouders meedoen.

Praktische informatie

De inschrijving voor de lessen blijft open tot 10 april. Op 4 april gaan de lessen van start. Deelname is gratis. Het is zowel voor docenten als voor individuele leerlingen met begeleiding mogelijk om in te schrijven. Opgave gaat via www.rug.nl/basisscholen.

Laatst gewijzigd:18 december 2023 08:57
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...